Pressmeddelande -

Abstracta med erkända designers lanserar produkter för bättre ljudlandskap på Stockholm Furniture Fair

Många kontor gör sig bra på bild. Men så snart du kommer in i dem, möts du av en kakofoni. Ljud av fläktar blandas med röster, ringsignaler och ekande fotsteg. På Abstracta är vår uppgift att skapa lösningar för behagligare ljudlandskap, samtidigt som vi bidrar med visuell karaktär. För oss existerar det inte någon konflikt mellan estetik och funktionalitet. Vi är stolta över att samarbeta med några av Skandinaviens mest framstående formgivare, och vi är glada över att presentera våra nyheter för 2017.

Scrolla ner för att se högupplösta produktbilder!

AIRBLOOM, design Stefan Borselius
Naturen, med sina skiftande säsonger och sin mångfald av färger och former, är inspirationskällan för Air–Stefan Borselius banbrytande koncept, som utvecklats i samarbete med Abstracta. Hittills har Stefan Borselius tolkat snöflingor, koner, och löv. Nu har turen kommit till sommarens mest ikoniska symbol: den utslagna blomman. Airbloom är gjord av formpressad filt och finns i hela 30 olika färger. Modulerna kan kombineras med varandra till hängande ljudabsorbenter i ett närmast oändligt antal former och storlekar.

STITCH, design Stefan Borselius
Om Airbloom är tunn och luftig, så är den ljudabsorberande skärmen Stitch tjock och mjuk. ”Inspirationen kommer från soffor, kuddar och dunjackor”, berättar Stefan Borselius. På så sätt bidrar Stitch inte bara till en bättre akustik, utan också till en vänlig och välkomnande atmosfär. I år finns Stich tillgänglig även som bordsskärm.

SCALA, design Anya Sebton
Scala, designad av Anya Sebton, är en lekfull parafras på korrugerad plåt. Den vågformade, formpressade filten ger karaktär åt rummet samtidigt som ljudnivån reduceras effektivt.
I år introducerar vi tre nya versioner av Scala: en golvskärm, en bordskärm, och en rumsavdelare som hänger från taket. De nya skärmarna är täckta av filt på båda sidorna. För att hålla golv- och bordsskärmar på plats, har Anya Sebton utvecklat stativ, konstruerade av stålrör, som förstärker formspråkets spontana uttryck.

MYHIVE, design Poul Christiansen
”Flexibilitet” är ett nyckelord för My Hive – Poul Christiansens lika enkla som stilrena koncept. My Hive är en arbetsplats med höj- och sänkbart skrivbord i form av en hexagon. En form som gör det möjligt att skapa dynamiska och yteffektiva mönster när skrivborden kombineras med varandra. För att ytterligare förstärka konceptets flexibilitet introducerar vi nu ett rektangulärt skrivbord, med generösare arbetsyta. Liksom tidigare är bordsskivan integrerad med de ljudabsorberande skärmarna, och såväl kablar som mekanismen för att höja och sänka skrivbordet är dolda inuti skärmen.

DRAFT, design Daniel Lavonius Jerefeldt och Josef Zetterman (Tengbom)
Vi är också stolta över att presentera en ny modell av den mobila skrivtavlan Draft, som har en magnetisk vit skrivyta på ena sidan, och en vacker anslagstavla i kork på den andra. Under skärmen finns en praktisk låda i ek. Draft är formgiven av Daniel Lavonius Jarefeldt och Josef Zetterman (Tengbom arkitekter), med ambitionen att uppmuntra till kreativitet och spontana möten.