Internationellt uppmärksammad formgivare skapar väggpanel i kork för Abstracta

I Gabriel Tans Sahara är det materialet självt som talar, eller snarare viskar, då väggpanelen är helt gjord i kork, ett naturmaterial med utmärkta akustiska egenskaper. Formen är enkel och lika spontan som en linje dragen med fingret i sanden, och en perfekt utgångspunkt för att bilda mönster av skiftande slag. Möjligheterna sträcker sig från det asymmetriska till det symmetriska, från geometriskt strikta mönster till levande och växlande formationer som sanddyner.

Den enkla formen låter också materialets taktilitet och inneboende karaktär komma till uttryck. Kork har en tydlig och säregen karaktär; det är återhållsamt och uttrycksfullt, slutet och öppet, på en och samma gång.

De goda akustiska egenskaperna är medfödda.

– För mig bidrar kork med något uppriktigt och naturligt till en kategori av produkter som annars ofta känns väldigt massproducerade och anonyma. Jag gillar korkens känsla och textur. Den påminner mig om sand. Det var så jag fick uppslaget till designlösningen, berättar Gabriel Tan.

Gabriel Tan har fått stor uppmärksamhet för sina arbeten för varumärken som japanska Ariake och svenska Blå Station. Han är baserad i Singapore, men hans praktik är i grunden kosmopolitisk. Det är resorna, samtalen och samarbetena med andra formgivare, och mötena med olika kulturer och hantverkstraditioner som ger impulserna till hans arbeten. Så var det också med Sahara.

– För några år sedan var jag på semester i Portugal, och då passade jag på att besöka en korkfabrik. Just då hade jag inte någon konkret idé om hur jag skulle använda materialet, jag var bara nyfiken. Det är så jag arbetar. Jag reser, möter människor, samlar på mig intryck. Jag vet inte vad jag ska använda dem till på förhand, men så plötsligt uppstår ett projekt där de kommer till nytta.

Sahara tillverkas av spillmaterial från produktionen av vinkorkar på en fabrik i Portugal. Korkproduktionen sker i samklang med naturen och fyller en viktig ekologisk funktion, då den bevarar landets vackra lundar och skogar av korkek, som utgör livsmiljö för bland annat kejsarörn.

Utan korktillverkning riskerar korkskogarna att ersättas av jordbruksmark.

"We create better soundscapes"