Skönhet och akustik förenas i Pia Walléns nya arbete för Abstracta

Lekfull, taktil, och minimalistisk. Så kan Combo Deluxe sammanfattas – Pia Walléns nya arbete för Abstracta, som med små men radikala medel definierar om och utvidgar ljudabsorbentens roll och betydelse i rummet. Här upphöjer Pia Wallén såväl materialet som dess funktionalitet till central bärare av visuell mening och skönhet.

Pia Walléns lösning är befriande enkel och radikal: en omtolkning av upphängningen, där fästena förvandlas till smycken.

– Jag ville förhöja värdet av funktionen genom att utsmycka den.

På så sätt blir skärmarna både funktionella ljudabsorbenter, och fristående, estetiska objekt, som tillför elegans med material som mässing och rostfritt stål, säger Pia Wallén.

Det finns en stark kontinuitet i Pia Walléns verksamhet. I alla hennes kollektioner är kärleken till hantverk och intresset för traditionella material och symbolspråk närvarande. Samtidigt finns där en lust till omtolkning; en vilja att vrida och vända på traditionerna, för att hitta nya förhållningssätt som kan ge dem nytt liv. Med Combo Deluxe är det Pia Walléns intresse för utsmyckning som får störst spelrum.– Här fortsätter jag mitt utforskande av begreppet ”utsmyckning”. Att arbeta med utsmyckning av rummet istället för utsmyckning av kroppen, har gett upphov till helt andra skalor.

De stiliserade figurerna i svart och vitt, blankpolerat stål och mässing, återkopplar tydligt till Pia Walléns tidigare arbeten. Men här har de blivit uppförstorade, för att hävda sig i rummet. De känns som muntra tillrop när de framträder mot de varma och betydligt mer återhållsamma filtmaterialen.

Med Combo Deluxe fördjupar Pia Wallén och Abstracta det samarbete som inleddes år 2016 med succén Combo Cross. Combo Deluxe har redan innan lanseringen fått stor uppmärksamhet genom utställningen 10 X Design Stories på nyöppnade Nationalmuseum.

”We create better soundscapes.”