Staffan Holm designar tyst bord för Abstracta

Tillsammans med den prisbelönte formgivaren Staffan Holm tar Abstracta nu klivet in i en ny möbelkategori. Ambitionen är som alltid att uppnå bättre ljudlandskap.

Storlek kan vara en kvalitet i sig.

Det är uppenbart när man ser Staffan Holms nya bord Jetty sträcka ut sig i rummet. Den stora versionen av bordet är närmare fem meter lång, och har plats för tolv personer. Den mindre versionen mäter drygt två och en halv meter.

Jetty är formgiven för att fungera som generöst arbetsbord, konferensbord, eller både och, vilket är skälet till dess dimensioner. Men trots sin storlek är bordet lättare att hantera än vad man först kan tro, vilket beror på stommen, som är gjord i återvunnen aluminium. Dessutom är stommen ihålig, för kablar och sladdar.

Jetty är inte bara ett ovanligt stort bord. Det är också ovanligt tyst. Problemet med bord i allmänhet och stora bord i synnerhet är att de låter mycket. Hårda bordsskivor reflekterar och förstärker ljud från omgivningen. Och bord med plats för många väsnas av förklarliga skäl mer än bord med plats för få. Bordsskivan Strata har utvecklats av ett team från Abstracta för att ta hand om den saken.

Lagren av olika naturmaterial i bordsskivan, som är synliga från sidan, associerar till jordskorpans lager. Samspelet av material i Strata både absorberar ljud från omgivningen och hindrar ljud från att uppstå.

Tack vare bordsskivan bryter Jetty ljudvågorna i rummet och bidrar till ett bättre ljudlandskap.

Jetty har en enkelhet i tilltalet som känns japansk snarare än typiskt skandinavisk, och som finns i andra arbeten av Staffan Holm. Samtidigt är hans arbeten också ofta väldigt olika varandra, utan tydligt släktskap.

– Stilen är inte det primära för mig. För mig är det hantverket och utforskandet av olika material som är  utgångspunkten och som också föder formspråket, inte tvärtom, menar Staffan Holm.

Staffan Holm var tidigare verksam som möbelsnickare. Hantverket eller utförandet är essentiellt för honom. Men ser en person som själv inte är expert verkligen skillnad på en masstillverkad produkt och en produkt som gjord med yrkesskicklighet och med omsorg om materialet?

– Skillnaden syns inte om båda produkterna är nya. Men den syns med tiden. Massproducerade varor går sönder. Omsorgsfullt producerade produkter åldras, säger Staffan Holm.

Jetty visas upp för en internationell publik under Stockholm Furniture Fair 6-10 Februari 2018.