Thomas Bernstrand designar ny skärmserie för Abstracta - gör individen till medskapare

Abstractas nya ljudabsorberande skärmserie heter dB och är formgiven av Thomas Bernstrand. Serien kännetecknas av stor materialomsorg och kompromisslöshet i utförandet. Här finns också den underfundighet som är ett av Thomas Bernstrands kännetecken.

Det sägs ibland att allt redan är gjort. Att det enda som därför återstår är att parafrasera och mixa stilar och funktioner från sådant som gjorts tidigare. Thomas Bernstrand är av en annan åsikt.

– Det finns alltid en liten lucka någonstans. Som formgivare försöker jag hitta den luckan, menar han.

Thomas Bernstrands arbeten uppstår ofta i oväntade rörelser mellan skilda kontexter, som i fallet med armaturkoncepten Daikanyama och Shibuya, där gatubelysningens formspråk och funktionalitet helt enkelt har flyttat in i rummet.

Vilken lucka fyller då dB?

– dB finns till för att göra det möjligt för individen att göra avtryck på sin omgivning. När jag gjorde min research slogs jag av att alla lösningar var så fullständiga, allt var uttänkt på förhand. Utrymmet för individen var minimalt. Det ville jag ändra på, säger han.

Resultatet är ett skärmsystem som fungerar som en diskret scenografi för öppna kontorsmiljöer, gjord för att levandegöras av människorna som arbetar där. Tillbehören adderar inte bara rationell funktionalitet, utan ger också plats för personliga prylar, som foton, tidskrifter, och annat.

Pricken över i:t är blomkrukan som på ett farsartat sätt balanserar på skärmen.

Skärmarna kan kläs i princip valfri textil och har en överliggare i matt svart eller vitt. De kan både användas som fristående golvskärmar och för att skärma av arbetsplatser. Istället för ben har de en smidig sockel, vilket gör att de kan vinklas som man önskar när de kombineras med varandra. I serien ingår också en skrivtavla och en smart anslagstavla i kork.