Solidarity AccorHotels fyller 10 år – över 170 000 personer i 45 länder har fått hjälp hittills

2008 startade AccorHotels en fond för att främja utbildning och kompetensutveckling för de mest missgynnade i samhället. 10 år senare har Solidarity AccorHotels stöttat över 330 projekt och bidragit till att 170 000 personer i 45 länder fått hjälp. Över 70 procent av dessa projekt har skapat mätbar social, ekonomisk och kunskapsmässig tillväxt hos målgruppen, visar en undersökning från analysbolaget KiMSO.

– När vi startade gåvofonden ville vi ta ett aktivt steg för att hjälpa människor med ekonomiska och sociala problem. Det handlar om personer som lever med stora utmaningar och fondens syfte är att bygga upp deras karriärmöjligheter, säger Sebastién Bazin, vd på AccorHotels.

Som en av världens största hotelloperatörer har AccorHotels tagit tillvara möjligheten att stötta lokalt förankrade projekt och samtidigt delta i dem på plats tillsammans med sina många medarbetare runt om i världen. Sedan starten 2008 har över 20 000 av AccorHotels anställda varit direkt involverade i olika projekt.

– Många av de intiativ som vi valt att stödja har från början varit förslag från våra medarbetare som bor nära dessa organisationer. Det visar styrkan i AccorHotels globala närvaro och även vilka fantastiska medarbetare vi har. Närheten bidrar också till en stark mänsklig förbindelse mellan våra lokala medarbetare, stödorganisationerna och mottagarna av detta stöd, säger Christine de Longevialle, vd för Solidarity AccorHotels.

Fonden stödjer lokala organisationer som på något sätt ägnar sig åt inkluderande aktiviteter för sina närsamhällen. Några av de initiativ som stöttas av Solidarity AccorHotels är:

• Favela Surf Clube i Rio de Janeiro som hjälper lokala ungdomar att undvika droger och våld genom olika projekt kring sport, musik och miljö – bland annat utbildas de till att reparera trasiga surfbrädor.
  • SOS Villages d'Enfants i Douala, Kamerun, som har byggt en skolmatsal för barn som inte kan leva med sina föräldrar. Där kan de växa upp tillsammans i en stabil familjär miljö och samtidigt få en utbildning för framtiden.
  • Organisationen GES som stödjer tre kvinnor i Benin i deras arbete att bygga upp ett kooperativ för produktion av Agonlin-jordnötsolja. Företaget, Agonlinmi, skapar arbetstillfällen för 300 personer och kan med hjälp av GES förbättra sina yrkeskunskaper för att skapa en högkvalitativ olja.
  • Organisationen Voûte Nubienne som kämpar för att så många som möjligt att kunna skaffa sig lämpliga och kostnadseffektiva bostäder. I Thiès, Senegal, stödjer organisationen ett utbildningsprojekt där den traditionella husbyggnadstekniken "Voûte Nubienne" lärs ut till lokalbefolkningen.

Se fler projekt här.

• Hotell-, restaurangverksamhet