​Surrande hotellgäster på AccorHotels tak

Det surras rejält om AccorHotels. På hotelloperatörens många hotelltak världen över är biodlingar och så kallade "bihotell" idag en vanlig syn. Satsningen är en del av AccorHotels åtagande att skydda världens bibestånd. Och som betalning för en god natts vila delar de surrande gästerna med sig av sin honung och pollinerar även hotellens grönsaksodlingar.

I över 25 år har AccorHotels har åtagit sig att skydda miljön och bidra till en hållbar utveckling. En viktig del i detta åtagande är hotelloperatörens många satsningar på att bevara världens bibestånd. Genom att bygga boplatser och bikupor på sina hotell och sedan skörda den lokalt producerade honungen, så får dessa hotade flygfän nya platser där de kan växa i antal. Arbetet är en del i AccorHotels övergripande initiativ för att minska koldioxidutsläppen och närma sig ett hållbart och ansvarigt företagande.

Världens bin pollinerar en tredjedel av de livsmedel som vi människor äter. Detta gör dem till en otroligt viktig del av livsmedelskedjan och även för världens klimat i stort. Men på grund av människans framfart har många av binas naturliga livsmiljöer drastiskt minskat. Under det senaste årtiondet har vi även sett en ökning av så kallad ”bidöd”, ett fenomen som innebär att arbetsbin plötsligt försvinner från bikupor vilket resulterar i att hela bisamhällen kollapsar. För att öka artens bestånd har AccorHotels därför byggt mängder av så kallade ”bihotell” på sina hotell runtom i världen.

– Bihotellen efterliknar de naturliga stadslivsmiljöer som bina normalt söker sig till. Samtidigt bidrar dessa satsningar även till att öka medvetenheten om hur andra företag men även allmänheten kan hjälpa till, säger Jan Birkelund, ansvarig för försäljning och distribution på AccorHotels i Norden.

Biodlingarna hjälper inte bara lokalsamhällen genom att pollinera städernas grönområden. Bina är även mycket uppskattade av hotellens kockar och bartenders som använder deras honung för att komponera ihop läckra menyer.

– Man kan säga att bina arbetar för hotellet och dess gäster. Och detta på ett så klimatsmart sätt som bara är möjligt. Glöm jord-till-bord, det här är tak-till-bord, säger Jan Birkelund.

Världsledande bisatsning av Fairmont
Bland AccorHotels många satsningar på bin är det lyxkedjan Fairmont Hotels & Resorts som har kommit längst i sitt arbete för att ge världens bin en förstklassig hemvist. Genom sitt Bee Sustainable Program, det första av sitt slag bland världens lyxhotellkedjor, har Fairmont i över 25 år arbetat för att hjälpa dessa livsviktiga flygfän.

Redan 2008 såg Fairmont en möjlighet att hjälpa till att bekämpa bidöden genom att placera bikupor på hotellkedjans takterrasser. Sex år senare byggde man sitt första bihotell som gav vilda murarbin en trygg plats att vila sina vingar, lägga sina ägg och pollinera närliggande grönområden.

Fairmonts satsning blev snabbt framgångsrik och hotellkedjans biodlingar och bihotell har under de senaste tio åren blomstrat i bland annat USA, Kenya och Kina. Bihotellen är gjorda av trä, pinnar och andra växtmaterial och byggda med omsorg för att de surrande gästerna ska kunna njuta av den höga standard som Fairmont gjort sig känt för. Idag har hotellkedjan mer än 40 bikupor och bihotell på sina hotell runtom i världen, vilket gör Fairmont till branschledare när det gäller att stödja bins fortsatta existens.

Bevingade trädgårdsarbetare i Philadelphia
Sofitel Philadelphia's tak är hem till närmare en halv miljon bin. Från sina åtta bikupor, var och en med cirka 60 000 invånare, pollinerar bina takterrassens planteringar där örter och grönsaker odlas till hotellets franska restaurang Liberté Lounge. Allt som odlas i trädgården –bland annat citronverbena, turkiska auberginer, röd- och gulbetor, körsbärstomater och gräslök – används i hotellets luncher och middagar. Och när det gäller binas honung så används även den i bakverk, salladsdressingar och cocktails.

Söta smaker i Wien
I samarbete med organisationen Stadt-Imker är Ibis Styles Wien hem till över 40 000 bin som bosatt sig i en bikupa på hotellets tak. Wiens klimat och stadens många parker och trädgårdar ger bifamiljen en rik kostkälla, som i sin tur ger honungen en mycket aromatisk karaktär. Honungen serveras på hotellets frukost men finns även fint förpackad av att ta med hem som en souvenir.

Skördetider i Sydney
I Sydneys hamn är det skördetider för det flytande guldet. På Novotel Sydney Darling Harbour åker bikåpan på när hotellets två bikupor ska plockas på honung. Att ge Sydneybina ett hem och skörda den lokalproducerade honungen är en viktig del i hotellets arbete för att bidra till en hållbar utveckling. Honungen bidrar även till att ge gästerna en guldkant på tillvaron under sin vistelse på hotellet.

Lokalproducerat i Eindhoven
För ett år sedan hittade Pullman Eindhoven Cocagnes alldeles egen bikoloni hem på hotellets tak. Där ser de nu till att hotellet ibland har så mycket som 100 000 gäster per natt. Nyligen växte kolonin ytterligare när ännu en bifamilj flyttade in, och hotellpersonalen räknar nu med att snart kunna skörda ännu mer honung. Honungen används sedan i många av de rätter som finns på menyn i hotellets restaurang Vestdijk47. Mer lokalproducerat än så blir det inte!

• Hotell-, restaurangverksamhet

• bihotell