Säkerhetsdosa i mobilen nu redo för Android

Användare av Androidmobiler kan nu använda Accumulates säkerhetsdosa i mobilen för identifiering, autentisering och signering på internet samt för att göra säkra betalningar med mobilen i butik och på nätet.

Stockholm, 25 november, 2009 – Accumulate släpper nu stöd för Android för sina betal- och säkerhetslösningar för mobilen. Gemensamt för dessa är att mobilen kan ersätta säkerhetslösningar som säkerhetsdosor, engångskoder eller certifikat på datorn. Förutom minskad administration, logistik och kostnader för säkerhetsdosor och liknande så förenklar detta vardagen för användaren då information kan nås varsomhelst och närsomhelst. Dessutom kan Androidmobiler nu användas för Accumulates betallösningar som till exempel; betala med mobilen i butik, betala på internet, person-till-person överföringar och för att betala med mobilen för varor i varumaskiner.

– Mängden användare av Androidmobiler växer snabbt och med Accumulates lösningar kan de nu använda sin mobil för betalningar och istället för separata säkerhetsdosor. Vi ser också att företagsanvändning av denna plattform tar fart, vilket gör att företag och organisationer med vår lösning kan införa kostnadseffektiva och säkra lösningar. Ett exempel är inloggning till företagsnätverket med mobilen som säkerhetsdosa, säger Stefan Hultberg, vd för Accumulate.

Accumulates mobila säkerhetsplattform Mobile Everywhere fungerar på alla mobiler, med alla mobiloperatörer och med alla typer av abonnemang. Lösningen kvalificerar sig i lagens mening som en avancerad elektronisk signatur och använder sig av en metod som på säkerhetsspråk kallas ”two-factor, dual-line authentication”. Externa experter har granskat och godkänt Accumulates teknik för införande i bankmiljö. Dessutom ger Accumulates lösning skydd mot så kallade man-in-the-middle attacker och phishing av användar-id och lösenord.

- Ett annat exempel är att användare av PayEx Mobil, som baseras på Accumulates säkerhetsplattform, nu kan använda Androidmobiler för att betala för köp i affär och på nätet samt överföra pengar person-till-person, säger Stefan Hultberg.

Accumulate One-Time-Ticket (OTT)

Accumulate använder en patenterad lösning, One-Time-Ticket (OTT), för engångskoder. Denna är enklare, säkrare och mer kostnadseffektivt än till exempel OTP (one-time-password) och andra lösningar på marknaden. Med OTT transporteras eller sparas ingen användarinformation (som användar-id och lösenord) över nätet, dessutom kan kostnaden för SMS eller separata säkerhetsdosor sparas in.

Stefan Hultberg, +46 70 350 5704, stefan.hultberg@accumulate.se.

Lars Aase, +46 70  144 1822, lars.aase@accumulate.se.

• accumulate
  • bankdosa
  • mobila betalningar
  • mobil säkerhet
  • payex
  • android

Om Accumulate

Accumulate är ett ledande företag inom uppkopplade säkerhetslösningar för mobilen. Exempel är säker inloggning, säker identifiering, säkra kortbetalningar och betalning med mobilen.

För mer information besök www.accumulate.se eller kontakta oss på våra kontor.
London: Accumulate UK Limited, 306 Harbour Yard, Chelsea Harbour, London SW10 0XD, United Kingdom. Telefon + 44 207 351 5944.
Stockholm: Accumulate, Norrlandsgatan 23, S-111 43 Stockholm, Sweden. Telefon +46 8 2046 15.

Accumulate har idag 9 miljoner användare och fokuserar på två affärsområden:

Mobile Everywhere – säkra transaktioner för identifiering och betalning.

Flexion – betalningslösningar och nyttjanderätt för mobilköp av tjänster och produkter.

Stefan Hultberg

Presskontakt CEO General Management +46 70-3505704