Öresundsregionen det självklara valet för AcobiaFLUX nyetablering

Uppdraget att modernisera Øresundsbrons tekniska system gav de rätta förutsättningarna. Nu tidigarelägger det industriella IT- och automationsföretaget AcobiaFLUX sin expansion i Öresundsregionen genom att öppna kontor i närheten av Malmö och börjar nyanställa.

AcobiaFLUX har tidigare kontor i Göteborg, Stockholm och Larvik i Norge. Den expansiva Öresundsregionen är ett logiskt steg för nästa etablering.

– Vi vill arbeta nära våra kunder, säger Mikael Nilsson VD på AcobiaFLUX. Vårt stora projekt med Øresundsbron ger oss en bas att bygga vidare på och nu är det dags att börja anställa. Vi hoppas kunna tillföra både ny kompetens och nya arbetstillfällen till regionen.

Först på plats är Göran Håkansson, Ansvarig Syd, som just nu letar lämpliga lokaler för den nya verksamheten.

– Jag ser verkligen fram emot att få vara med på den här resan och bygga upp något helt nytt. AcobiaFLUX har ett väldigt lösningsorienterat arbetssätt och är duktiga på att utveckla långsiktiga relationer, något som jag tror att många uppdragsgivare i Sydsverige och även Danmark kommer att uppskatta. Här finns många spännande uppgifter inom våra områden Industri, Infrastruktur och Fastighet. Hyllie är ett troligt läge för det nya kontoret. Här hamnar företaget i ett expansivt område nära både Øresundsbron och andra nya intressanta uppdragsgivare.

– Det här är en spännande region med stor framtidstro, säger Mikael Nilsson. ESS och det framtida Science City är bara några exempel. Närhet till högskola och universitet är också viktig. Här finns dessutom både potentiella kunder och kvalificerade medarbetare för ekrytering. Vårt mål är att bygga upp ett självständigt fungerande kontor med ca 15 medarbetare inom den närmaste treårsperioden, avslutar Mikael Nilsson.

• acobiaflux
  • nyetablering
  • öresundsbron
  • industri
  • infrastruktur
  • fastighet

AcobiaFLUX är ett tekniskt konsultföretag som arbetar med systemintegration inom industriell IT och automation. Vi utvecklar innovativa lösningar som automatiserar och effektiviserar funktioner inom branscher som industri, infrastruktur och fastighet. Våra systemlösningar används inom flera områden som till exempel tillverkningsprocesser, energieffektivisering, fastighets- och trafikkontroll.

Mikael Nilsson

Presskontakt Koncerchef 0704-31 07 00