GRUNDANDET AV TOLSTOY HERITAGE OCH FÖRSTA FÖRVÄRVET

Svenska Across Agri AB har grundat Tolstoy Heritage, ett vertikalt integrerat jordbruksföretag med både växtodling och livsmedelsproduktion. Målet är att bli ett ledande varumärke för ekologiska livsmedel av hög kvalitet som producerats i Ryssland. Det första steget i att förverkliga denna strategi var förvärvet av 5000 hektar jordbruksmark av svartjordstyp i Tula-regionen i Ryssland.

Tolstoy Heritage har förvärvat femtusen hektar jordbruksmark svartjordstyp i Tuladistriktet i Ryssland med syfte att producera, hälsosam och ekologisk mat för den ryska marknaden. Tula valdes för sin rika, bördig jord och för dess närhet till Moskva.

I Moskva bor 16,8 miljoner människor med hög levnadsstandard, där invånarna efterfrågar högkvalitativ, hälsosam mat. Produktionen av ekologiska och nyttiga livsmedel är i sin linda i Ryssland. Priserna på närproducerad och ekologiskt mat är höga, i vissa fall 300% över standardprodukter. För närvarande uppgår den totala marknaden för ekologisk producerade livsmedel i Ryssland till bara cirka 1,5 miljarder kronor år. När den ryska ekologiska livsmedelsmarknaden följer den globala trenden och når europeiska eller amerikanska nivåer, kommer den att omsätta över 160 miljarder kronor per år.

Förvärvet av jordbruksmarken är det första steget i en strategi för att bli ett marknadsledande varumärke och en framstående livsmedelsproducent inom den ekologiska sektorn i Ryssland.

Tolstoy Heritage samarbetar med en rad kompetenspartners, det vill säga västerländska producenter av högkvalitativa livsmedel med en bevisad affärsmodell och produktionskunnande.

"Jag är mycket stolt över att kunna lansera detta projekt och jag är säker på att ekologisk, sund och välsmakande mat som producerats i Ryssland har en ljus framtid - i både Ryssland och utanför", säger Daniil Tolstoy, medgrundare av Tolstoy Heritage.

Tolstoy Heritage grundades av Adam Fischer, Jens Bruno och Daniil Tolstoy, vilka alla besitter stor erfarenhet från Ryssland och Östeuropa.

För ytterligare information kontakta:

Daniil Tolstoy, grundare

E-post: daniil@ntagri.ru

www.ntagri.ru

Fakta om Tolstoy Heritage:

Tolstoy Heritage är ett jordbruksföretag och livsmedelsproducent med sin produktionsbas i Ryssland, Tula-regionen, inte långt från den gamla Tolstoy gården Yasnaya Polyana. Bolaget äger och odlar 5000 hektar svartjord och är på väg att påbörja produktion av livsmedel av hög kvalitet i Ryssland.

• Företagsinformation