De sex bästa tipsen för hudvård och makeup vid rosacea

En av tio svenskar är drabbade av hudsjukdomen rosacea.1 Vanliga symtom är rodnad, svullnad, knottror och klåda. Idag finns Rosazol – den första receptfria krämen som verkar på rodnaden och utslagen vid rosacea. Men vad ska man tänka på för sin dagliga hudvård och makeup? Vi har samlat de bästa tipsen från experten.

Conny Bäckström är makeupartist och har sminkat deltagare för Idol, Stjärnorna på slottet och showgruppen After Dark. Detta är hans bästa hudvårds- och makeuptips för den som har rosacea:

1)  Var uppmärksam på sådant som irriterar. Starka tvålar, vissa hudkrämer liksom solexponering är bra att undvika om man har rosacea. Tänk även på att kaffe, alkohol och starkt kryddad mat kan utlösa besvären.

2)  Rengöring. Välj en mild ansiktsrengöring som passar din hudtyp, gärna fri från parfym och färgämnen. Använd fingertopparna och rengör med lätta rörelser, gnugga och skrubba inte huden. Skölj med ljummet vatten. Badda ansiktet torrt med en mjuk bomullshandduk.

3)  Ansikte. Använd en gultonad olje- och parfymfri foundation och concealer med UVA/UVB skydd. Foundation ska matcha din hudton så nära som möjligt medan concealer bör vara en nyans ljusare. Applicera i lätta rörelser med en antibakteriell foundationborste. En mineralfoundation är ofta ett bra
val för hud med rosacea, eftersom den oftast inte innehåller irriterande ingredienser.

4)  Kinder. Var sparsam med rouge. Mineralrouge är ett bra alternativ. Eftersom huden redan tenderar att ha en del färg, så svep lätt på kinden med en skir nyans (om du använder rouge alls).

5)  Ögon. Satsa på en skonsam ögonmakeup, använd gärna parfymfria och allergitestade produkter. Mascara och eyeliner ska vara lätt att applicera och lätt att ta bort genom att bara skölja med ljummet vatten. Välj neutrala toner, de är mindre irriterande än skuggor med starka toner då de innehåller mindre pigment.

6)  Läppar. Undvik röda nyanser på läpparna eftersom det kan framhäva hudens rodnad. Använd en neutral färg. Ett bra alternativ är beigetonat läppglans.

Fakta om rosacea

Rosacea är en inflammatorisk hudsjukdom som drabbar centrala delar i ansiktet som näsa, kinder, panna och haka. Vanliga symtom är rodnad, svullnad, knottror och varfyllda blåsor. Stickningar och klåda förekommer också. Ofta börjar besvären genom att man får en diffus rodnad och ytliga blodkärl i det drabbade området, och med tiden kan det bildas knottror och varblåsor. Rosacea uppträder vanligtvis växelvis med månader av försämringsperioder och mer eller mindre besvärsfria perioder(s.k. skov). Rosacea drabbar män och kvinnor i alla åldrar men är vanligare hos kvinnor. Det är ovanligt att få besvär före 20 årsåldern. Ofta börjar rosacea i 30- till 40-årsåldern.

Rosazol – den första receptfria behandlingen mot rosacea

Rosazol är det första receptfria läkemedlet mot rosacea och verkar på rodnad och hudutslag. Tidigare var all medicinsk behandling receptbelagd. Rosazol (metronidazol 1 % kräm) är ett lokalt verkande antibiotikum som kan hjälpa till att dämpa de inflammatoriska processerna i en rosaceahud. Metronidazol kräm har utvecklats av svenska hudläkare och har med goda resultat använts för
behandling av rosacea sedan mitten av 80-talet. Rosazol säljs receptfritt på apotek. Personer som misstänker att de har rosacea bör få en diagnos av läkare innan behandling påbörjas. Rosazol är fri från konserveringsmedel.

1. Berg M, Liden S. An epidemiological study of rosacea. Acta Derm Venereol 1989;69:419-23.

Rosazol 1% kräm 25 g (metronidazol 1%) är ett receptfritt läkemedel för behandling av rodnad och hudutslag vid rosacea. Bör endast användas efter rådgörande med läkare. Krämen påstryks 2 gånger dagligen i ett tunt lager på de hudpartier i ansiktet som ska behandlas. Normal behandlingstid är 3-4 månader. Kontakta din läkare om du upplever kraftig hudirritation eller att behandlingen inte hjälper. Undvik UV-exponering (solning, solarium och UV-lampa) och kontakt med ögon och slemhinnor under behandlingstiden. Bör ej användas till barn. Läs bipacksedeln före användning. För mer information se www.fass.se.

Pressbilder finns att ladda ner i Actavis pressrum på MyNewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/actavis

För ytterligare information kontakta:

Christina Sandström, Produktansvarig OTC, Actavis. Tel: 08- 13 63 14, e-post:
csandstrom@actavis.se

Information finns även på www.rosazol.se

• rosacea
  • rosazol
  • metronidazol
  • vuxenakne

Actavis är ett globalt läkemedelsföretag med inriktning på utveckling, tillverkning och distribution av generiska läkemedel och biosimilars. Företagets globala huvudkontor ligger i Parsippany, New Jersey, USA. Det finns även ett europeiskt huvudkontor i Zug, Schweiz.

Det nya Actavis Inc. är en kombination av Watson Pharmaceuticals Inc. och Actavis Group. År 2012 förvärvädes Actavis Group av Watson Pharmaceuticals Inc. Det nya företaget tog namnet Actavis Inc. I skandinavien var Watson representerat av Arrow. Det nordiska huvudkontoret har sitt huvudkontor på Kungsholmen i Stockholm. www.actavis.se