Idag lanserar Actavis den nya logotypen

Idag lanserar Actavis den nya logotypen. Den kommer succesivt att byta ut den tidigare logotypen på samtliga produkter. Man kommer även att se den nya logotypen på kommande nylanseringar och i marknadsföringsmaterial.

I november 2012 blev det amerikanska läkemedelsföretaget Watson Pharmaceuticals uppköp av Actavis klart. Det gemensamma namnet på det nya bolaget är Actavis. I och med detta har Actavis gjort en omfattande förändring av den grafiska profilen. En närmare titt avslöjar en "W"-form som kommer ut från ett skuggat "A" en diskret historisk referens till arvet från Watson och förvärvet av Actavis. I skandinavien var Watson representerats av Arrow.

Den 24 januari blev Actavis introducerat på den amerikanska börsen, NYSE (New York Stock Exchange). Paul Bisaro, President & CEO på Actavis, ringde då i den klassiska klockan på börsen vid dagens slut.

I Stockholm finns Actavis’ nordiska huvudkontor sedan sommaren 2012. Här arbetar ca 70 personer. Produktportföljen har drygt 800 produkter som omsätter ca 500 miljoner kronor och Actavis är ett företag under kraftig tillväxt.

Actavis är världens tredje största generiska läkemedelsföretag med inriktning på utveckling, tillverkning och distribution av generiska läkemedel, biosimilars och OTC. Företagets globala huvudkontor ligger i Parsippany, New Jersey, USA. Det finns även ett europeiskt huvudkontor i Zug, Schweiz. Koncernen har ca 17.000 anställda med verksamhet i över 60 länder runt om i världen.

• actavis
  • arrow
  • watson pharmaceuticals
  • generika