Nyhet! Ignorin (diklofenak 50 mg) gör det möjligt att tysta migränen med en enda tablett

Migrän är en folksjukdom som drabbar cirka 15 % av befolkningen. Kvinnor drabbas oftare än män. Nu finns Ignorin – ett nytt receptfritt alternativ för behandling av migränanfall. Det är den första receptfria 50 mg diklofenaktabletten mot migrän på svenska apotek. Med Ignorin behöver man bara svälja en enda tablett vid första tecknet på ett migränanfall.

”Många svenskar drabbas av migränanfall regelbundet eller då och då. En del lyckas undvika sådant som triggar besvären, för andra är det inte alltid lätt att hitta de utlösande orsakerna. Fördelen med Ignorin är att det kan räcka med en tablett för att stoppa anfallet”, säger Christina Sandström, produktchef OTC på Actavis.

Nyhet! Ignorin kan tysta migränen med en tablett

Ignorin (diklofenak 50 mg) är ett receptfritt läkemedel som används för behandling av migränanfall för vuxna från 18 år. Ignorin verkar genom att hämma prostaglandinsyntesen och lindrar på så vis migränanfall med tillhörande symtom som illamående och kräkningar. Ignorin är den första receptfria 50 mg diklofenaktabletten på svenska apotek. Med Ignorin behöver man bara svälja en enda tablett när man får det första tecknet på ett migränanfall.

Hur används Ignorin?

Vid första tecknet på ett migränanfall tas 1 tablett Ignorin. Om lindring inte uppnås inom 2 timmar tas ytterligare 1 tablett. Detta kan upprepas ytterligare 1 gång efter 4-6 timmar, dock högst 3 tabletter (150 mg) per dygn. Överskrid inte den angivna dosen. Om Ignorin inte hjälpt mot migrän inom 3 dagar ska läkare kontaktas. Tabletterna ska sväljas hela med vatten, företrädesvis före måltid.

Ignorin kommer att säljas på samtliga apotekskedjor med start från vecka 7. Rekommenderat pris: 69 kr/10 st.

Fakta om migrän

Migrän är en folksjukdom som drabbar cirka 15 % av befolkningen. Några drabbas ofta, andra bara någon enstaka gång. Besvären är vanligare hos kvinnor än hos män. För många är det huvudvärken som upplevs värst, även om migrän också kan vara förenad med illamående, kräkningar och känslighet för ljud, ljus och dofter. Orsakerna till migrän är inte helt klara, men man vet att ärftlighet spelar roll. Migränanfall kan triggas igång av stress, hormonförändringar, liksom av viss mat och dryck (t ex choklad och rödvin). Att äta och sova bra brukar ge minskade besvär. Andra tips är att motionera, göra avslappningsövningar och prova akupunktur. Att lägga sig och vila på en lugn och mörk plats när man får ett migränanfall kan hjälpa, liksom att sova en stund.

Ignorin filmdragerad tablett (diklofenak 50 mg) 10 st. Receptfritt läkemedel för behandling av migränanfall för vuxna från 18 år. Dosering är en tablett på 50 mg högst tre gånger per dygn. Kontakta läkare om symtomen försämras eller inte förbättras inom 3 dagar. Ignorin ska undvikas och endast användas efter läkares ordination vid försök att bli gravid, under graviditet eller vid amning. Ignorin ska inte heller användas om man har/haft magsår eller vid överkänslighet mot acetylsalicylsyra. Vid astma rådfråga läkare innan användning. Läs bipacksedeln noga innan användning. För mer information se fass.se.

Pressbilder finns att ladda ner i Actavis pressrum på MyNewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/actavis

För ytterligare information kontakta:

Christina Sandström, Produktchef OTC, Actavis. Tel: 08- 13 63 14, e-post: csandstrom@actavis.se

• migrän
  • migränbehandling
  • värktablett
  • diklofenak
  • ignorin

Actavis är ett globalt läkemedelsföretag med inriktning på utveckling, tillverkning och distribution av generiska läkemedel och biosimilars. Företagets globala huvudkontor ligger i Parsippany, New Jersey, USA. Det finns även ett europeiskt huvudkontor i Zug, Schweiz.

Det nya Actavis Inc. är en kombination av Watson Pharmaceuticals Inc. och Actavis Group. År 2012 förvärvädes Actavis Group av Watson Pharmaceuticals Inc. Det nya företaget tog namnet Actavis Inc. I skandinavien var Watson representerat av Arrow. Det nordiska huvudkontoret har sitt huvudkontor på Kungsholmen i Stockholm. www.actavis.se