Soft Mint och Raspberry: Två nya smaker när Flux flyttar in i matbutikerna

Glömde du Flux när du var på apoteket? Ingen fara. Nu finns Sveriges mest sålda fluorskölj i din matbutik, dessutom i två helt nya smaker: Flux Soft Mint för vuxna och Flux Junior Raspberry för barn. Flux ger starka tänder och motverkar karies.

– Många användare har efterfrågat Flux i butik och vi är glada att Flux nu finns att köpa i matbutiker. Två nya smaker har tagits fram. För vuxna finns Flux i mild mintsmak och barnen fluxar med hallon, en smak som de själva har valt, säger Sanna Hedman, produktchef för munhälsa på Actavis.

Liksom övriga Fluxprodukter är nya Soft Mint och Raspberry utvecklade i nära samarbete med svensk tandvård. De är helt utan alkohol och har en praktisk pump för perfekt daglig dosering.

Flux Soft Mint

Flux Soft Mint för vuxna och barn över 12 år har samma höga fluorhalt som vanliga Flux, 0,2% Natriumfluorid (NaF). Den verkar kariesförebyggande på två sätt. Dels stärker den tandemaljen så att karies inte uppstår. Dels kan befintliga kariesangrepp utvecklas långsammare eller stanna upp. Flux ska användas som ett komplement till tandborstning två gånger/dag. Cirkapris: 65 kr, 500 ml/flaska och 115 kr, 1000 ml/flaska.

Flux Junior Raspberry

Flux Junior fluorskölj med hallonsmak har en fluorhalt på 0,05% Natriumfluorid (NaF), speciellt anpassad för barn 6-12 år. Regelbunden användning av Flux fluorskölj stärker tandemaljen och förebygger karies. Flux Junior ska användas som ett komplement till tandborstning två gånger/dag. Cirkapris: 65 kr, 500 ml/flaska.

Var hittar jag nya Flux?

Från oktober finns nya Flux Soft Mint och Raspberry bland annat hos ICA, Willys, Hemköp, Tempo och Citygross. Övriga Fluxprodukter finns på apotek och hos många tandvårdskliniker. Läs mer om Flux på fluxfluor.se och facebook.com/fluxfluor.

Pressbilder finns att ladda ner i Actavis pressrum på MyNewsdesk: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/actavis

För ytterligare information kontakta: Sanna Hedman, produktchef munhälsa, Actavis, tel: 08-13 63 74, mobil: 070- 384 10 04 e-post: SHedman@actavis.se

• flux
  • fluorskölj
  • munskölj

Actavis är ett globalt läkemedelsföretag med inriktning på utveckling, tillverkning och distribution av generiska läkemedel och biosimilars. Företagets globala huvudkontor ligger i Parsippany, New Jersey, USA. Det finns även ett europeiskt huvudkontor i Zug, Schweiz.

Det nya Actavis Inc. är en kombination av Watson Pharmaceuticals Inc. och Actavis Group. År 2012 förvärvädes Actavis Group av Watson Pharmaceuticals Inc. Det nya företaget tog namnet Actavis Inc. I skandinavien var Watson representerat av Arrow. Det nordiska huvudkontoret har sitt huvudkontor på Kungsholmen i Stockholm. www.actavis.se