Pressmeddelande -

Behandling med Opsumit (macitentan) visar signifikant förbättring på pulmonell vaskulär resistens jämfört med placebo

PORTICO är den första randomiserade kontrollstudie som genomförts med patienter med portopulmonell hypertension, PoPH. Studien som mötte sitt primära effektmått, att signifikant minska den pulmonella vaskulära resistensen, PVR, hos patienterna, visade också att säkerhetsprofilen för macitentan var konsekvent med vad som observerats i tidigare studier9.

PoPH är en undergrupp till diagnosen pulmonell arteriell hypertension, PAH, och kännetecknas av förhöjt blodtryck i portalvenen1. Sjukdomen orsakas ofta av levercirros2 och resultat från medicinska studier tyder på att PoPH är den tredje vanligaste formen av PAH3.

Många gånger diagnostiseras patienter med PoPH i samband med en klinisk utvärdering inför levertransplantation. Svår PAH är dock en kontraindikation för levertransplantation då de försämrar patientens möjligheter att återhämta sig efter operationen4.

– Resultaten från PORTICO är högst relevanta – om patienter med PoPH genom behandling kan sänka det pulmonella blodtrycket och resistensen innebär det att fler patienter kan bli lämpliga för levertransplantation eftersom de då har en potentiellt bättre prognos efter operationen, säger studiens huvudprövare, Olivier Sitbon, Professor i lungmedicin vid Université Paris-Sud. Att säkerhetsprofilen för leverpåverkan ligger i linje med tidigare studier är särskilt betryggande eftersom PoPH-patienter generellt sett utesluts från kliniska studier inom PAH på grund av säkerhetsskäl, fortsätter han.

Mängden kliniska data som stödjer användandet av PAH-behandlingar inom PoPH är ytterst begränsade och bygger mestadels på öppna studier från enstaka center5-7. Fram till nu har ingen av de godkända PAH-behandlingarna visats förbättra den kardio-pulmonella hemodynamiken hos PoPH-patienter i en randomiserad kontrollerad klinisk studie. I PORTICO-studien8 randomiserades patienter i två grupper som fick antingen macitentan 10mg (n=43) eller placebo (n=42) en gång dagligen. Efter tolv veckors behandling hade studiens primära effektmått uppnåtts–macitentan reducerade signifikant PVR (35%) jämfört med placebo (p<0,0001). Dessutom sänktes medelblodtrycket i lungartären (mPAP) med 5,99 mmHg i genomsnitt, jämfört med placebo (p<0,0001). Behandling med macitentan ökade också patienternas cardio index med 0,52 l/min/m2 jämfört med placebo, (p=0,0009)9.

Hittills har ingen annan godkänd PAH-behandling förutom macitentan visat någon signifikant fördel jämfört med placebo i en randomiserad kontrollerad klinisk studie med PoPHpatienter.

Vid ett sexminuters gångtest (six-minute walk distance, 6MWD) var det ingen signifikant skillnad mellan gruppen som fick macitentan respective placebo. Det var heller ingen signifikant skillnad i funktionsklass (WHO Functional Class, FC) mellan de två grupperna9.

Om PORTICO

PORTICO (PORtopulmonary Hypertension Treatment wIth maCitentan ─ a randomized Clinical Trial) är en fas IV, prospektiv, randomiserad, placebokontrollerad, dubbelblind, multicenter-, parallellgruppstudie med syftet att bedöma effekten och säkerheten hos macitentan vid behandling av patienter med PoPH9. Studien omfattade 85 patienter och startade i juni 2015 och slutfördes i oktober 2017.

Om macitentan

Macitentan är en endotelinreceptorantagonist (ERA) som utvecklats i Actelions egna laboratorier. För närvarande är macitentan godkänd i USA och Europa för behandling av pulmonell arteriell hypertension,PAH 10,11.

Om portopulmonell hypertension (PoPH)

PoPH är en form av pulmonell arteriell hypertension (PAH) associerad med högt blodtryck i portalvenen i levern med eller utan underliggande kronisk leversjukdom12. Eftersom cirros är den vanligaste orsaken till portalhypertension, har patienter med PoPH ofta en långt framskriden leversjukdom2.

Symptomen associerade med PoPH är likartade, om inte identiska, med de flesta andra former av PAH. De är ospecificerade och kan variera från mild andnöd och trötthet i samband med normal daglig aktivitet till symtom på hjärtsvikt och allvarliga begränsningar i rörelsekapacitet, och i sista hand förkortad livslängd4. Diagnosen ställs ofta endast som en del av en bedömning inför levertransplantation4, vilket kan leda till att diagnosen ställs försent.

OM ACTELION

I juni 2017 blev Actelion en del av Janssen Pharmaceutical Companies of Johnson & Johnson. Actelions läkemedel har bidragit till att utöka och stärka Janssens portfölj med ledande, differentierade läkemedel på marknaden och lovande läkemedelskandidater i sen fas. Janssen har lagt till lunghypertension som ett terapeutiskt fokusområde för att behålla den ledarposition Actelion har byggt in i detta viktiga sjukdomsområde.

REFERENSER

1. Krowka MJ, et al. Chest 2012; 141:906-15.

2. Medarov BI, et al. Respir Med 2014; 108:943-54.

3. Humbert M, et al. Am J Respir Crit Care Med 2006; 173:1023-30.

4. Galiè N, et al. Eur Heart J 2016; 37:67-119.

5. Krowka MJ, et al. Hepatology 1999; 30:641-8.

6. Cartin-Ceba R, et al. Chest 2011; 139:109-14.

7. Savale L, et al. Eur Respir J 2013; 41:96-103.

8. NCT02382016; PORTICO; https://www.clinicaltrials.gov.

9. Sitbon O, et al. Efficacy and safety of macitentan in portopulmonary hypertension: the PORTICO trial.European Respiratory Society International Congress 2018; OA267.

10. OPSUMIT (macitentan) Summary of Product Characteristics. Actelion Pharmaceuticals Ltd. February 2018.

11. OPSUMIT (macitentan) full Prescribing Information. Actelion Pharmaceuticals US, Inc. March 2017.

12. Saleemi S. Ann Thorac Med 2010; 5:5-9.

• Medicin, läkemedel

• poph
  • pulmonell arteriell hypertension
  • pah
  • lungsjukdom
  • hjärtkärlsjukdom

Actelion är ett ledande läkemedelsföretag inom pulmonell arteriell hypertension (PAH), med en bred produktportfölj som omfattar mediciner mot sjukdomens olika svårighetsgrader. Företaget grundades 1997 och tillhör sedan 2017 Janssen inom Johnson & Johnson koncernen.

I de nordiska länderna har Actelion 30 medarbetare med kontor i Danderyd utanför Stockholm.