ActionAid-projekt utsett till föredöme i klimatarbete av FN

ActionAid har blivit utvalt som ett av projekten som ingår i ”Lighthouse initiative 2013” för projekt som innovativt arbetar för att motverka konsekvenser av klimatförändringar. ActionAid-projektet har utsetts för arbetet med att utbilda och stärka kvinnor i Bangladesh att klara av ett liv i spåren av klimatförändringarna.

Genom att organisera, stärka och utbilda kvinnorna om konsekvenserna av klimatförändringar, och att låta dem formulera sina problem och behov har kvinnornas egna lösningar förbättrat livet för dem och deras byar.

- Vi bestämde oss för att det var ett bra förslag att arbeta tillsammans. Män förstår sällan kvinnors behov eller kapacitet. Det här projektet innebär en möjlighet till att vi själva får analysera de problem som finns för kvinnor. Vi tog också hänsyn till förbättring och utveckling för hela byn, säger Hawa Begum, gruppledare och en av kvinnorna som deltagit i projektet.

Det är FN:s klimatkonvention (UNFCCC) som väljer ut vilka som ska bli "Lighthouse Inititive" inom projektet ”Momentum for Change”. Utnämningen går till projekt där man kan se märkbara förbättringar för människor vars liv påverkas av klimatförändringar. Projektet ses dessutom som en förebild i arbetet med klimatanpassning.

- ”The 2013 Lighthouse Activities” är riktiga ljuspunkter av hopp, som visar vad som händer när innovation och passion kombineras för att möta den största utmaningen i vår tid, säger UNFCC:s Excecutive Secretary, Christiana Figueres. Det finns tusentals exempel på hur människor agerar för att bemöta klimatförändringen över hela världen. The Lighthouse Activities sätter fokus på några av de mest praktiska, skalbara och återupprepningsbara projekt som människor, företag och regeringar gör för att bemöta klimatförändringen.

Distriktet Naogaon i nordvästra Bangladesh är ett av de områden som drabbats hårt av klimatförändringar. Majoriteten av alla som lever här är beroende av jordbruket för att överlevna. Långa och svåra torrperioder, eller översvämmningar som försvårar risodlingen, innebär att familjer utan möjlighet till annan försörjning ofta tvingas att skuldsätta sig eller sälja sina ägor för att överleva.

Liksom i många andra länder är kvinnorna särskilt utsatta. Oftast tillhör de samhällets mest fattiga och resurslösa individer. Därför har projektet i Bangladesh till stor del gått ut på att få kvinnor i byarna att organisera sig och tillsammmans formulera sina behov, göra sina röster hörda och agera för att begränsa effekterna av klimatförändringar.

Hawa Begum ger flera exempel på förändringar som gett stora effekter för byn och inte minst för kvinnorna i byn.

- Vi har grävt dammar för att ha färskt vatten för hushållsbehov året runt. Vi har byggt brunnar på stockar och toaletter på upphöjda platser för att vattnet inte ska förorenas vid översvämmningar. Vi odlar ris som bättre tål det alltför salta grundvattnet som översvämmningar för med sig och vi har byggt kanaler för att hindra att det salta vattnet förstör odlingar. Nu kan vi odla under perioder av torka och både vinter och sommar. Vi har byggt upphöjningar för att skydda våra tillhörigheter mot översvämningar, byggt ett hus för att kunna mötas och diskuter våra problem och hur vi ska lösa dem. Där kan vi också bedriva skola för barn.

Projektet har också fått spridning till andra platser i Bangladesh. Mostafizur Rahman, talman för ett annat distrikt i Bangladesh, är en av dem som lyfter fram det som ett gott exempel.

- Intiativet att involvera kvinnor i klimatanpassning är mycket bra. Succén har inneburit att andra distrikt I Bangladesh nu har tagit efter exemplet för att lösa sina egna problem. Detta är en milstolpe. Jag tycker att detta bör utvecklas mer, säger han.