ActionAid hyllar geten i årets viktigaste julskiva

Aldrig förr har julmusik varit så underhållande och givande på en och samma gång. Med ActionAid’s julskiva, All I want for Christmas is a goat, får vi ta del av klassiker som Jingle Bells, Silent Night och White Christmas i en helt ny tappning. Dessa klassiska stycken ackompanjeras nämligen av en kör av getter. Skivan som består av åtta julsånger är framtagen för att uppmärksamma det arbete som ActionAid bedriver och visa på vilken skillnad årets viktigaste julklapp – geten – kan bidra med i områden där det råder stor fattigdom.

Sedan 2006 har geten varit en symbol för det arbete ActionAid bedriver. Genom virtuella gåvokort blev det för nio år sedan möjligt att ge bort en gåva och bidra till minskad fattigdom på ett helt nytt sätt. Idag är geten en modern klassiker som förbättrat förutsättningarna för mängder av människor världen över. För att uppmärksamma vad vi tillsammans kan göra för att minska fattigdomen i världen, ger ActionAid nu ut årets viktigaste julskiva, All I want for Christmas is a goat. Julskivan finns att lyssna på gratis och en get går att köpa i gåvoshopen hos actionaid.se, för 225 kronor.

– Julskivan är såklart något vi gör med glimten i ögat, samtidigt som vi vill visa hur betydelsefull en get kan vara för människor som lever i fattigdom. En get kan vara den nystart som en familj behöver för att ta första steget ut ur fattigdom. Geten klarar sig i tuffa klimat där det är för torrt för att odla grödor, de är lätta att föda upp och ger livsviktig mjölk, bara för att nämna några exempel, säger Miriam Isaksson, insamlingschef ActionAid Sverige.

ActionAid finns i 48 länder och arbetar i många av de områden där fattigdomen är som störst. I alla projekt har ActionAid ett särskilt fokus på kvinnor och flickor eftersom jämställdhet leder till en långsiktigt hållbar utveckling som skapar bättre förhållanden för alla. För mängder av kvinnor världen över har just geten varit det första steget mot att kunna starta ett liv i självförsörjning. Förutom geten, som antingen är en dräktig get eller två getter, får kvinnan också utbildning i såväl djurhållning som enkel företagsekonomi så att hon ska kunna få lönsamhet på lång sikt.

För mer information om kampanjen, vänligen besök: http://www.actionaid.se/all-i-want-christmas-goat och för att lyssna på All I want for Christmas is a goat, besök:https://open.spotify.com/album/7vHHpcOnYCjZhYq0caS1qE

• get
  • julmusik
  • julskiva