ActionAid och The Body Shop i samarbete

I år firar ActionAid mors dag tillsammans med The Body Shop. Tillsammans vill vi uppmärksamma millenniemål nummer 5 – att minska mödradödligheten.

I Sierra Leone dör var sjätte kvinna i samband med graviditet och förlossning. Den höga siffran beror på att få fattiga har råd med en läkare eller barnmorska – och de få kliniker som finns ligger långt bort. ActionAid driver projekt för att förbättra mödravården i Sierra Leone och utbildar inom det projektet kvinnor i byarna till så kallade by-barnmorskor.

The Body Shop startar därför en kampanj i sina 60 butiker i Sverige, där det under maj månad är möjligt att helt gratis nominera en mamma till ”Årets mamma”. Varje butik har samma tävling och det utses en vinnare per butik. En mamma kan vinna – och ger samtidigt mammorna i Sierra Leone bättre mödravård.

– I samband med att vi firar mors dag i våra butiker ville vi också göra våra kunder medvetna om det problem som mödradödlighet fortfarande utgör i stora delar av världen, säger Karin Wickberg Taylar, Marknads- och PR-ansvarig på The Body Shop i Sverige och fortsätter:

– ActionAid är en organisation vars sätt att arbeta tilltalar oss på The Body Shop. Deras arbete handlar om att ge människor kraft och möjlighet att förändra sin egen situation. Vi har en lång och stolt historia av att samarbeta med organisationer som arbetar på gräsrotsnivå för att göra världen bättre, och bland de organisationerna har ActionAid en självklar plats.

I samband med mors dag skänker The Body Shop sammanlagt 25 000 kronor till det by-barnmorskeprojekt ActionAid driver i Sierra Leone.

– Att det utbildas by-barnmorskor betyder enormt mycket för Sierra Leones fattigaste kvinnor, som har mycket sämre möjligheter att få hjälp och stöd under graviditet, förlossning och eftervård än vi. Genom utbildningsprogrammet har både mödradödlighet och barnadödlighet minskat, säger Ylva Jonsson Strömberg, generalsekreterare för ActionAid i Sverige.

De mammor som vinner blir uppringda av butiken på mors dag den 30 maj.
Vinsten består av en lyxig makeupträff för vinnaren och fem av hennes vänner.

För mer information:
Catrin Rising, pressansvarig ActionAid, mobil: 0733-80 80 74.
Karin Wickberg Taylar, Marknads- och PR-ansvarig The Body Shop, mobil 0708-397 625.

• utbildning
  • barnmorska
  • the body shop
  • mors dag
  • kvinnors rättigheter
  • mänskliga rättigheter
  • solidaritet
  • jämställdhet
  • internationellt hjälparbete
  • hjälporganisation
  • förebyggande arbete

ActionAid är en internationell organisation som i över 35 år har bekämpat fattigdom och orättvisa. I alla projekt och kampanjer har vi alltid störst fokus på att stödja fattiga och utsatta kvinnor och flickor. I maj 2006 öppnade ActionAid ett kontor i Sverige.

Om The Body Shop ®
The Body Shop International plc är det ursprungliga etiskt medvetna kosmetikaföretaget och vi har nu fler än 2 500 butiker i över 60 länder. The Body Shop letar ständigt i jordens alla hörn efter de allra bästa ingredienserna som naturen kan erbjuda. Vi ger dig produkter som laddats fulla med vårdande egenskaper för att lyfta fram just din naturliga skönhet och på så sätt uttrycka din unika personlighet. Samtidigt strävar vi efter att skydda vår vackra planet och de människor som är beroende av den. Vi försöker alltid bli lite bättre och föregår med gott exempel bland annat genom att använda oss av ansvarsfullt framtagen palmolja i våra tvålar och introducera förpackningar av 100 % återvunnet material. Vi var de första att introducera rättvis handel i kosmetikabranschen genom vårt unika Community Trade-program, och vi fortsätter att samla in pengar till och skapa uppmärksamhet kring de viktiga frågorna som berör oss alla, till exempel trafficking av barn och ungdomar.

The Body Shop har belönats med ett flertal utmärkelser, bland annat från brittiska RSPCA (Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals). År 2009 belönade de oss med en Lifetime Achievement Award som “ett erkännande för den betydande insats som företaget har stått för i arbetet med att uppnå ett förbud mot djurtester, och då framförallt det arbete som utfördes av framlidna grundaren Dame Anita Roddick.”  Våra produkter fortsätter att prisas världen över, och varumärket fortsätter att räknas som ett etiskt och medvetet varumärke.

Community Trade
Att köpa en produkt som innehåller Community Trade-producerade ingredienser kan sätta ett leende på läpparna hos människor så långt bort som i Ghana, Nicaragua eller Indien. Det gör det genom att i fler än 20 länder förbättra den ekonomiska situationen, vardagen och hälso- och sjukvården för odlare, producenter och deras familjer. Vårt banbrytande Community Trade-program tog sin början 1987. I dag drar mer än 25 000 människor nytta av programmet som ger alla inblandade rättvist betalt för arbete som utförs under rättvisa förhållanden. Vårt engagemang i Community Trade blir bara större med tiden – i dagsläget innehåller mer än 65 % av våra produkter Community Trade-producerade ingredienser med alla dess fördelar. Och mer ska det bli!