Byggmax och ActionAid i nytt samarbete

Byggmax fördjupar arbetet inom hållbar utveckling och socialt samhällsansvar. Tillsammans med ActionAid kommer företaget under en treårsperiod att stötta utvecklingen i den vietnamesiska byn Nam Chua, som idag präglas av hög fattigdom och bristande möjligheter till utbildning. Med anledning av den rådande flyktingsituationen gör Byggmax även en extra satsning för att stötta de utsatta människorna på flykt från Syrien.

– Hållbarhetsfrågor har länge varit en naturlig del av vår verksamhet. Genom samarbetet med ActionAid tar vi det arbetet till en ny nivå där socialt samhällsansvar får allt större betydelse. ActionAid är en av få organisationer som arbetar sida vid sida med människorna i de länder där de verkar. Det tror vi är en nyckelfaktor för att skapa långsiktiga förändringar och det ligger i linje med våra värderingar om socialt samhällsansvar, säger Daniel Juhlin, marknadschef Byggmax.

Insamling till Syriens flyktingar
Den här veckan uppmanar Byggmax sina medarbetare att skänka valfri summa från sin nettolön för att stötta människorna på flykt från krigets Syrien. Alla pengar som kommer in dubblar Byggmax och skänker till ActionAid och deras arbete för flyktingar i Jordanien och Libanon, både i och utanför flyktinlägren. På fredag eftermiddag presenteras hur mycket pengar Byggmax med personal lyckats samla in.

Stöd till utsatta bybor i Vietnam
Satsningen i Vietnam går under namnet ”Byggmax Friendship Village” och innebär inledningsvis att Byggmax stöttar reparationer och tillbyggnad av skolbyggnader samt förbättrar den kringliggande infrastrukturen. Byn Nam Chua har ett invånarantal på närmare 2000 personer och i skolan går drygt 400 elever. Byggmax kommer även att stötta ActionAid i det långsiktiga arbetet med att främja mänskliga rättigheter.

– Vi är mycket glada att Byggmax väljer att ingå ett samarbete med ActionAid där vi kan skapa långsiktiga förändringar tillsammans med en utsatt grupp och öka kunskapen om Vietnam som utvecklingsland. ActionAid arbetar lokalt i Vitenam sedan drygt 25 år. Att stötta etniska minoriteter och främja ungas rätt till bra skolundervisning är några av de högst prioriterade frågorna, säger Christine Von Sydow, generalsekreterare på ActionAid Sverige.

Om Byggmax
Byggmax startades 1993 och har totalt 118 butiker i tre länder. 75 anläggningar finns i Sverige, 30 i Norge och 13 i Finland. Företaget omsatte drygt 3,5 miljarder kronor år 2014 och fortsätter att expandera kraftigt. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta på sina varor direkt. Detta gör det enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. Byggmax aktie noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010.

För mer information se www.byggmax.se.

Om ActionAid
ActionAid är en internationell organisation som i över 40 år har bekämpat fattigdom och orättvisa. I alla projekt och kampanjer har vi alltid störst fokus på att stödja fattiga och utsatta kvinnor och flickor.

• byggmax
  • vietnam