Carl Tham omvald som ordförande för ActionAid

ActionAid i Sverige har valt ny styrelse vid årsmötet den 29 april. Ordförande Carl Tham fick förnyat förtroende och har tackat ja till att fortsätta som ordförande i ActionAid tre år framöver. Vid mötet hölls sedvanliga årsmötesförhandlingar och val av styrelse. Styrelsen för ActionAid i Sverige arbetar helt ideellt.

– Det är roligt att arbeta för ActionAid. Det är en spännande organisation, som på kort tid lyckats etablera sig i Sverige, säger Carl Tham.

Carl Tham är en välkänd samhällsdebattör och politiker. Han har bland annat varit utbildningsminister (s), ambassadör i Berlin och även arbetat som generaldirektör för Sida mellan åren 1985 och 1994.

– Jag är mycket glad över att få fortsätta samarbeta med Carl Tham. Han har en enorm erfarenhet som han gärna delar med sig av och är en dedikerad och skicklig ordförande. Med hans ledarskap kommer ActionAid fortsätta vara en professionell, intressant och driven organisation, säger Ylva Jonsson Strömberg generalsekreterare för ActionAid i Sverige.

Styrelsesammansättningen ser nu ut som följer:

Carl Tham, ordförande
Svante Weyler, vice ordförande
Ingrid Lindquist, kassör

Övriga ledamöter:
Patrik Eriksson
Carl Schlyter
Martin Gumpert
Petra Lindskog
Caroline Szyber

Internationell representant: Bijay Kumar, International Theme Head, Human Security in Emergencies and Conflict, ActionAid Intl.

För bilder och mer information, kontakta:
Catrin Rising, pressansvarig ActionAid, telefon: 08-615 55 59, mobil: 0733-80 80 74

• carl tham
  • ylva jonsson strömberg

ActionAid är en internationell organisation som startade 1972 och arbetar i över 40 länder. Vi satsar främst på att stödja och stärka världens fattiga kvinnor eftersom det är det mest effektiva sättet att minska fattigdomen i ett område. År 2006 öppnade ActionAid kontor i Sverige. Läs mer på: www.actionaid.se.