Fredrika Ek vann Årets Givare 2018

Fredrika Ek gav sig ut på den längsta cykeltur en svensk någonsin genomfört. Samtidigt samlade hon in över en miljon kronor till ActionAids arbete för flickors och kvinnors rättigheter. I går prisades hon som Årets givare på Insamlingsforum, en årlig konferens för frivilligorganisationer.

Fredrika Ek belönades med utmärkelsen "Årets givare" för sin insats där hon under 1042 dagar cyklade jorden runt och samlade ihop över en miljon kronor till ActionAid. Juryns motivering lyder bland annat att Fredrika Ek har visat "en målmedvetenhet och ett mod utöver det vanliga".

- Jag är så lyckligt lottad över att få ägna mitt liv åt vad jag tror på och brinner för. Utmärkelser är vad de är, men självklart känns det fint att få en sån otrolig klapp på axeln för den tid och kraft jag lagt ner på detta de senaste fem åren, säger Fredrika Ek.

Fredrika har förutom de insamlade medlen bidragit till att sprida kunskap om kvinnors och flickors rättigheter, både i Sverige och under resan.

- Helt vanliga tjejer kan åstadkomma makalösa saker - förutsatt att våra mest grundläggande mänskliga rättigheter är tillgodosedda. Världen över har människor som saknar dessa ändå låtit en sån som mig ramla över trösklar och rakt in i öppna famnar. Jag har fått uppleva mitt livs äventyr, men det är deras historier jag vill berätta.

Johanna Granhage, insamlingschef på ActionAid, var med på galan och tog emot priset i Fredrika Eks ställe.

- Det Fredrika har gjort är fantastiskt inspirerande och vi är så glada och stolta över att hon har fått utmärkelsen som årets givare. Genom sin insamling bevisar hon att en person ensam kan göra stor skillnad. Det stora ligger inte bara i att cykla jorden runt som ensam kvinna, utan även i bedriften att samla in drygt en miljon kronor till ActionAids arbete för flickor och kvinnors rättigheter.

Läs juryns motivering här: https://www.frii.se/arets-insamlare-2018/

• cykel
  • voluntär
  • insamling
  • välgörenhet

ActionAid är en global rättighetsorganisation som arbetar för en rättvis, jämlik och hållbar värld.
Vi arbetar för flickors rätt att växa upp till självständiga kvinnor med makt att forma både sina egna liv och samhället. Därför har vi ett feministiskt perspektiv på allt vi gör, oavsett om det är att bekämpa fattigdom eller orättvisa maktstrukturer.
ActionAid grundades 1972 och finns i 45 länder. I Sverige har vi funnits sedan 2006. Läs mer på www.actionaid.se