Geten – årets julklapp?

På torsdag avslöjas vad som blir årets julklapp. Förra året la vi oss på spikmattan för vårt eget välbefinnande. Blir 2010 året då vi tänker på andra? Genom att ge bort en get i julklapp i år kan vi ge en kvinna på andra sidan jordklotet en möjlighet till överlevnad.

De senaste åren har vi på ActionAid upplevt en ökad efterfrågan på våra julklappar mot fattigdom och framför allt geten är mycket populär bland givarna. Överhuvudtaget finns det en trend i samhället i dag där vi riktar vår uppmärksamhet mot omtänksamma gåvor som både gör mottagaren glad och som samtidigt gör skillnad och hjälper någon annan. Är detta året då omtanke går före materiella ting?

ActionAid har i många år satsat på getprojekt i olika delar av världen för att förbättra människors liv. Kvinnor får en dräktig get eller två getter (en hona och en hane). Den första killing som föds skänks vidare och på så sätt sprider sig getterna till fler familjer. Geten ger mjölk som kan säljas eller ges till undernärda spädbarn och när getterna blir fler kan djuren säljas. ActionAids erfarenhet är att när kvinnor får blir egna företagare innebär det livsavgörande förändringar för dem och deras familjer. Det ger inte bara kvinnorna möjlighet att köpa mat, kläder och skolmaterial till sina barn. Det ger dem också högre status i samhället.

En get är en gåva i dubbel bemärkelse. Någonstans på södra halvklotet får en fattig familj det lite bättre och ges möjlighet att ta sig ur fattigdomen.

Geten - årets julklapp!

För mer information, kontakta:

Katinka Lindholm, insamlings- och kommunikationschef, ActionAid: 08-615 55 52

• julklapp
  • get
  • årets julklapp 2010
  • årets julklapp
  • solidaritet
  • presenter mot fattigdom
  • mänskliga rättigheter
  • förebyggande arbete

ActionAid är en internationell organisation som i över 35 år har bekämpat fattigdom och orättvisa. I alla projekt och kampanjer har vi alltid störst fokus på att stödja fattiga och utsatta kvinnor och flickor.
I maj 2006 öppnade ActionAid ett kontor i Sverige.