I finanskrisens spår - EU sviker sina biståndslöften

Ny rapport från CONCORD Europa - över 1 600 organisationer står bakom. Svenska biståndsorganisationer anser att Sverige måste agera kraftfullt vid EU-mötet på måndag.

Den pågående finanskrisen drabbar världens fattiga hårdast. Samtidigt sviker EU- länderna sina löften om bistånd. Rapporten Lighten the load visar att över 400 miljarder kronor saknas för att redan givna löften om biståndsnivåer ska hållas. Sverige måste agera nu, och under ordförandeskapet i EU.

När EU:s biståndsministrar träffas i Bryssel på måndag står finanskrisens konsekvenser för utvecklingsländer i fokus. Men mötet riskerar att utmynna i en tandlös deklaration som inte tar itu med det faktum att EU:s medlemsländer inte håller sina löften om biståndsnivåer.

- Ytterligare 85 miljoner människor riskerar att hamna i djup fattigdom på grund av finanskrisen. Det är förödande och sker samtidigt som västvärlden betalar enorma summor för sina bankers tillkortakommanden och inte klarar av att leva upp till åtaganden för biståndet. Vi får inte svika världens fattiga nu, säger Erik Lysén, policychef för Svenska kyrkan - Hela världen.

EU har åtagit sig att ge 0,56 procent av BNI till bistånd år 2010, men den officiella statistiken visar att endast 0,4 procent gick till bistånd 2008. Med nuvarande trend kommer målet inte att uppnås. Flera EU-länder har annonserat att de till och med kommer att minska sitt bistånd.

Rapporten Lighten the Load, som tagits fram av biståndsorganisationer från hela Europa, visar dessutom att EU-länderna redovisar utgifter för bistånd som inte har målet att minska fattigdomen. Det handlar om kostnader för studenter som vistas inom EU och flyktingkostnader, eller skuldavskrivningar - som inte tillför nya pengar till biståndet. Sverige redovisar en biståndsnivå på 0,98 procent, men urholkar biståndet med kostnader för flyktingmottagning, vilket medför en reell biståndsnivå på 0,9 procent. Endast 0.34 procent av EU:s BNI går till faktiskt bistånd.

- Sverige anses bäst i klassen när det gäller biståndsnivån och har därför en viktig roll som föregångsland. Vi är i så fall bäst i en dålig klass när verkligheten bakom siffrorna visar att biståndet urholkas. Sverige planerar framöver att ta pengar från biståndet till klimatanpassningar i fattiga länder vilket går emot klimatkonventionens princip att förorenaren ska betala. För klimatanpassning måste det till nya pengar utöver biståndsbudgeten, säger Ylva Jonsson Strömberg, generalsekreterare i ActionAid.

ActionAid
Diakonia
Forum Syd
Plan Sverige
Svenska kyrkan
Svenska missionsrådet

Medlemmar i CONCORD Sverige, den svenska plattformen av CONCORD Europa

Kontakt:
Malin Parmander, informations- & mediaansvarig CONCORD Sverige
08-648 99 50, 0709-51 80 41, malin.parmander@concord.se

Catrin Rising, pressansvarig ActionAid
08-615 55 59, 0733 80 80 74, catrin.rising@actionaid.se

BAKGRUND:
Rapporten Lighten the Load - in a time of crisis, European Aid has never been more important, visar att många medlemsländer inte kommer att uppfylla sina biståndslöften. Under våren har dessutom flera av dem annonserat att de till och med ska minska sitt bistånd. Att mitt under finanskrisen överge fattiga människor på detta sätt är ett allvarligt svek enligt europeiska biståndsorganisationer.

Lighten the Load publiceras av CONCORD Europa, en sammanslutning av över 1 600 europeiska organisationer, och är en rapport som årligen analyserar alla EU:s medlemsländers och EU-kommissionens bistånd. Ladda ner rapporten i sin helhet som pdf och välkommen till lanseringsseminarium 15 maj 8.30-10.00 på Kulturhuset, Studio 3. Läs mer på www.concord.se

• klimatförändringar
  • bistånd