INBJUDAN TILL PRESSFRUKOST: ActionAid uppmanar Gunilla Carlsson att tänka nytt om post-millenniemålen

Världen har precis börjat diskutera vad som ska hända efter 2015, efter millenniemålen. På en pressfrukost den 20 september diskuterar Joanna Kerr, generalsekreterare i ActionAid International, varför de nya målen måste vara mer ambitiösa och innehålla mål och åtaganden för alla länder.

Rika länder som Sverige är viktiga för den globala utvecklingen. Men beroendet av traditionell biståndsfinansiering måste minska. ActionAid anser att det krävs nytänkande och ser att det finns möjligheter genom innovativ finansiering som utgår från principer om ekonomisk rättvisa. Den internationella skattepolitiken är en viktig del, och en del av lösningen är transparenta skattesystem där företagen åläggs att betala skatt där de är verksamma. De nya målen måste innebära åtaganden för alla länder.

Biståndsminister Gunilla Carlsson är medlem i den grupp som ska ta fram förslag till de nya globala mål som ska ersätta FN:s millenniemål för 2015. Kom och lyssna på ActionAids budskap till Gunilla Carlsson: Vilka problem är viktigast och vilka möjliga lösningar finns?

Tid: Torsdag den 20 september, 8.00 – 8.45.
Plats: ActionAid, Roddargatan 15, Stockholm. T-bana: Slussen, uppgång Götgatan.
Kaffe och smörgås serveras.
Föranmälan krävs: OSA till emma.hernborg@actionaid.se Vi behöver din anmälan senast den 19 sept kl 18.

För mer information kontakta: Emma Hernborg, pressekreterare
E-post: emma.hernborg@actionaid.se