Myndigheterna i Uganda har stängt ner ActionAid’s arbete

Den 13 oktober stängde de ugandiska myndigheterna ner bankkontona för ActionAid Uganda och flertalet andra organisationer i landet som arbetar för demokrati, mänskliga rättigheter och rättvisa. – Vi ser detta som en direkt provokation mot vårt och flera andra organisationers öppna ställningstagande mot regeringens nya lagförslag om att häva åldersgränsen för presidenten, säger Ingela Holmertz, generalsekreterare för ActionAid Sverige.

Detta är andra gången på mindre än en månad som den ugandiska staten hotar ActionAid’s arbete i Uganda. ActionAid kräver att myndigheterna öppnar våra konton, låter oss göra vårt arbete och upphör med sina hot mot civilsamhället.

Det här är ett direkt hot mot den demokratiska utvecklingen i Uganda och vi är mycket bekymrade över den senaste tidens händelser. Det som nu sker i Uganda är ett tydligt tecken på en mycket allvarlig global trend där det demokratiska utrymmet minskar, säger Ingela Holmertz.

Enligt gällande lagar i Uganda får presidentposten inte innehas av en person över 75 år, något som det sittande regeringspartiet vill förändra. Förslaget om att häva åldersgränsen ses som ett tydligt tecken på att regeringen vill låta den sittande presidenten, Yoweri Museveni, som idag är 73 år, ställa upp även i valet 2021. President Yoweri Museveni har regerat landet i 31 år. Många individer, organisationer och parlamentsledamöter har protesterat mot förslaget och myndigheterna har svarat genom att slå ner på det civila samhället.

De ugandiska myndigheterna tycks vara villiga att offra sina medborgares behov och rättigheter för att behålla sitt grepp om makten. Vi kommer inte låta detta stå i vägen för vår fortsatta kamp att stötta människor som lever i fattigdom och utsätts för marginalisering, säger Arthur Larok, landchef för ActionAid Uganda och ordförande i Ugandas nationella civilsamhällesforum.

Utan tillgång till medel kommer ActionAid Uganda dock inte kunna fortsätta driva arbetet i landet, vilket inte minst omfattar insatser för att motarbeta våld mot kvinnor. Det arbetet är särskilt aktuellt nu mot bakgrund av den pågående och oförutsedda ökningen av oförklarliga mord på kvinnor som skett i och runt landets huvudstad Kampala.

Alla Ugandier måste tillåtas att fritt uttrycka sina åsikter i frågor som rör dem. Det är en utav demokratins grundstenar som inte får kompromissas. I Uganda kämpar ActionAid tillsammans med andra aktörer inom det civila samhället för demokrati och social rättvisa. Kampen pågår dagligen och kräver stort mod och sker ofta med livet som insats. Vi uppmanar till ett omedelbart agerande från det internationella samfundet för att försvara och återerövra utrymmet för civilsamhället, säger Ingela Holmertz.

Tyvärr är inte händelserna från den 13 oktober första gången som ActionAid Uganda utsätts för hot och påtryckningar från regeringen. Läs mer om detta här.

• Bistånd

ActionAid är en global federation som finns i 45 länder och som arbetar för en mer rättvis, jämlik och hållbar värld fri från fattigdom. Vi tror på alla människors lika värde och rätt till ett värdigt liv. I allt vårt arbete har vi ett särskilt fokus på att stärka kvinnor och flickors rättigheter eftersom jämställdhet är en förutsättning för hållbar utveckling. Läs mer påwww.actionaid.se.