Starka namn tar plats i ActionAid Sveriges styrelse

Igår höll ActionAid Sverige sitt årsmöte och tre nya starka namn tog plats i styrelsen: Thorbjörn Larsson, Maria Eriksson Baaz och Gunilla Ivarsson, som alla är valda på tre år. Till ny ordförande valdes Petra Lindskog som varit styrelseledamot i två år. Petra är kommunikations- och marknadschef på Korpen Svenska Motionsförbundet och har tidigare varit biträdande kommunikationschef för Röda Korset med särskilt ansvar för varumärkesfrågor.

Thorbjörn Larsson har arbetat med medier i många år, både som chefredaktör, börs-vd och styrelseordförande. 1995 fick han Stora Journalistpriset "för en bestående journalistisk insats". Han har arbetat på Aftonbladet i 29 år, varav tio år som chefredaktör. Han har även varit styrelseordförande för Aftonbladet och koncerndirektör i Schibsted. Därefter gick han till TV4 där han var vd fram till 2002. Under tre år var han chefredaktör för Dagens Nyheter. Thorbjörn har även varit styrelseordförande för Expressen och TV4, samt suttit i styrelsen för DN, TT, Tidningsutgivarna och Skånemedia. Idag har han bland annat uppdrag som styrelseordförande i Elib och styrelseledamot i Piratförlaget.

Maria Eriksson Baaz är docent och forskare vid Institutionen för Globala Studier, Göteborgs Universitet och vid Nordiska Afrikainstitutet i Uppsala. Hennes forskningsfält inkluderar post-koloniala perspektiv på internationellt utvecklingssamarbete, samt genus och militarisering. Hennes senaste forskning handlar om sexuellt våld i konflikter och reformer inom säkerhetssektorn. Hon har även arbetat med utvecklingsfrågor i DR Kongo. Maria har utfört en lång rad konsultuppdrag för Sida och flera biståndsorganisationer.

Gunilla Ivarsson är utbildad journalist med drygt 30 år på Sveriges Radio i bagaget. Där arbetade hon som reporter, vice chef på Ekot, lokalradiochef på Radio Göteborg, mångfaldssamordnare och utbildare. Hon har haft ledande positioner inom organisationer som IAWRT (International Association for Women in Radio and Television), Publicistklubben, föreningen Grävande Journalister och Stiftelsen Torgny Segerstedts Vänner. Gunilla driver sedan 2007 egna firman Genus/Mångfald/Media med inriktning på kommunikationsfrågor,  utbildning, organisationsutveckling och yttrandefrihetsfrågor.

Läs mer om ActionAid Sveriges styrelse här.

För mer info och frågor, kontakta:
Annika Jacobson, t f generalsekreterare, 073 380 80 76 eller Petra Lindskog, styrelseordförande, 070 529 82 70.

• Bistånd

• årsmöte