Helspäckad teaterhöst på Dramaten för flera av Actors in Swedens skådespelare

I dag släpps biljetterna till höstens produktioner på Dramaten. Bland Actors in Swedens skådespelare kommer Andras Rothlin Svensson ses i Anna Karenina som sätts upp på Dramaten för första gången i regi av Tobias Theorell. Rasmus Luthander och Sanna Sundqvist kommer att medverka i Sofokles Kung Oidipus/Antigone i en och samma uppsättning som regisseras av Dramatens teaterchef Eirik Stubø.

Rasmus svarar på hur det kändes när han fick beskedet om att han skulle få äran att spela Haimon

”Att få spela i Kung Oidipus/Antigone med Eirik Stubø som regissör känns fantastiskt! Bara att nu, långt innan arbetet sätter igång, läsa igenom texten och smaka lite på orden ger mig rysningar. På ett märkvärdigt sätt är det som att komma i närkontakt med teaterns och skådespeleriets tidlöshet!"

Kung Oidipus/Antigone skrevs för över 2400 år sedan och Rasmus menar att pjäsen på många sätt är lika aktuell att spela även idag.

"Kung Oidipus och Antigone av Sofokles är lika aktuella som uråldriga, och i bästa fall får vi fatt på just det. Hur tiden står still och samtidigt springer ifrån oss! Jag spelar Haimon som försöker få sin pappa Kreon att ta sitt förnuft till fånga och skona Antigone för det brott hon begått. Haimon vädjar till Kreon att vara lyhörd, ödmjuk och att försöka se saker och ting från olika perspektiv. Som sagt, uråldrigt och aktuellt!"  – Rasmus Luthander

Dramat fortsätter i Antigone där vi kommer att se Sanna Sundqvist som dottern Antigone som vill begrava sin bror i strid mot Kreons bestämmelser. Föreställningen har premiär på Stora scen den 3 November.

För Andreas Rothlin Svensson är det inte första gången han syns i en klassiker på Dramatens stora scen. Sedan han debuterade på Dramaten 2007 har han bland annat medverkat i Körsbärsträdgården och Figaros bröllop. Nu är han redo för ännu en klassisk uppsättning som har premiär på stora scenen den 9 september.

"Jag börjar nästan bli klassikerexpert och ser fram emot ännu en fantastisk roll på Dramatens stora scen. Denna gång som Levin i Lev Tolstojs "Anna Karenina". Uppsättningen följer Anna (Livia Millhagen) och Levin som två parallella handlingar. De möts bara en gång och deras liv skiljer sig mycket men ändå har de något gemensamt. De söker båda efter någonting meningsfullt, någon sorts lycka men på helt olika sätt... Levin beskrivs som en jordnära person med stark moralisk drivkraft. Han vänder sig bort från societeten och dess medföljande falskhet inte minst för att komma närmare sig själv. Han framstår som rak, öppen och fördomsfri och som karaktär känns det relativt ovanligt. Levin påstås vara Tolstojs alter ego men det känns som att även Anna Karenina skulle kunna vara det. Två sidor av samma mynt, liksom. Jag ser fram emot att snart börja repetera med Tobias Theorell och den fantastiska ensemble han fått ihop! – Andreas Rothlin Svensson

Biljetterna för samtliga föreställningar släpps alltså redan idag!