Rasmus Luthander filmar ny Gardell-serie för SVT

SVT har påbörjat inspelningarna av Jonas Gardells nya tv-serie De dagar som blommorna blommar, i regi av Simon Kaijser. I en av huvudrollerna ses Rasmus Luthander som kommer att spela mot skådespelare som Eva Röse, Anja Lundqvist, Johan Rheborg, Ulf Friberg, Rebecka Hemse, Jacob Ericksson, Magnus Krepper och Torkel Pettersson. Serien är producerad av Maria Nordenberg och beräknas ha premiär nästa jul.

De dagar som blommorna blommar är en berättelse om förlust. Och om överlevnad.

Vännerna Erik, Mikael och Benny växer upp tillsammans som grannar i ett kedjehusområde utanför Stockholm på 1970-talet. Deras familjer umgås som grannar gör, men bakom fasaderna döljer sig smärta, sorg och saknad. Vi får följa familjerna Munksås, Törnblad och Elofsson och bevittna händelser som får smärtsamma konsekvenser, ibland omedelbart, ibland många år senare.

- ”Rollfiguren Erik forskar och söker i sin släkts historia och det gäller att försöka hitta fram och ner till hans bevekelsegrunder. Vad vill han uppnå med det”?, säger Rasmus Luthander och fortsätter:

- ”Det ska bli spännande att inleda samarbetet med regissören Simon Kaijser och möta hans visioner och idéer med texten”.

Serien är det tredje samarbetet mellan trion Jonas Gardell, Simon Kaijser och Maria Nordenberg, som även skapat tv-serierna De halvt dolda och Torka aldrig tårar utan handskar. Den nya serien är ett tematiskt och stilmässigt systerverk till de tidigare serierna och utspelar sig under sent 1970-tal, tidigt 1990-tal och nutid.

De dagar som blommorna blommar är en serie i tre avsnitt på vardera 60 minuter som produceras av SVT och spelas in under våren 2018 med beräknad premiär i SVT nästa jul.

Rasmus Luthander är utbildad på Teaterhögskolan i Malmö 2009-2012 och har därefter arbetat på Dramaten. Just nu medverkar han i Oidipus/Antigone i regi av Eirik Stubø på Dramatens Stora scen. På TV har han tidigare medverkat i barnprogrammet Barda och han har även medverkat i långfilmen Från djupet av mitt hjärta. 2015 nominerades rasmus Luthander till Rising star på Stockholms Filmfestival.

• Bio, film, foto

Actors in Sweden - Bo Thulin management

"Den aktiva agenturen för skådespelare i Sverige"

Bo Thulin