​Svensk skådespelare gör stor roll i internationella stjärnregissören Margarethe von Trottas senaste film.

Nu i helgen på Göteborgs Film Festival under sektionen ” Masters - Magnifika filmupplevelser från filmvärldens allra främsta regissörer” har Margarethe von Trottas långfilm ”Forget about Nick” nordisk premiär. Von Trotta räknas till en av världens främsta filmskapare och för första gången gör en svensk skådespelare en av de större rollerna i den prisbelönta regissörens alster, skådespelaren Fredrik Wagner.

Vi har tidigare sett Fredrik Wagner i den danska TV-serien Dicte. Men för många svenskar är han fortfarande ett relativt okänt namn som kan bli vår nästa export. ”Forget about Nick” utspelar sig i New Yorks modevärld och är Margarethe von Trottas första komedi. Fredrik Wagner spelar bl.a mot norska hollywoodstjärnan ”Ingrid Bolse Berdal” från HBO succeserie Westworld. Filmen produceras av Bettina Brokemper (Nymfomaniac, Dogville).

• fredrik wagner