Workshop om kundresan, kundmötet och kundupplevelsen genomförd i Göteborg.

Under onsdagen (24 april) genomförde addCIT den första av några workshopdagar som är inplanerade med fokus på kundmötet, kundupplevelsen och kundservice. Ett av de primära syftena var att bygga nätverk, relationer och förtroende mellan deltagarna där mycket handlade om att dela med sig av erfarenheter, arbetssätt och insikter.
- För vår del är det här ett nytt grepp för att lära oss vad användarna tycker och tänker om hur en kundservice bör fungera. Insikterna och inspelen var  briljanta under eftermiddagen och jag är övertygad om att deltagarna fick med sig en massa bra saker hem till sina egna organisationer, säger Georg Zisner Key Account Manager hos addCIT.

En del av de områden som diskuterades och arbetades med under eftermiddagen var bland annat.
  • Ragnsells resa till en centraliserad kundservice – Elisabeth Dabbech fd Kundservicechef hos Ragnsells berättade om hur dom arbetat för att hitta ett arbetssätt som är effektivt både internt gentemot medarbetarna men också externt ut mot kunderna.
  • Det diskuterades också om det enkla ledarskapet – att leda i förändring vilket många av deltagarna gör på daglig basis. Ledarskapet behöver inte vara så komplicerat, använd de Tre Budorden (SYFTE, INVOLVERING, UPPFÖLJNING) och sätt upp enkla handlingsplaner för era medarbetare (Börja Med, Sluta Med och Fortsätta Med).
  • Workshop 1 handlade om ”Utmaningar & Möjligheter” – deltagarna körde en klassisk ”post-it” lapps övning där vi tillsammans prioriterade utmaningar och möjligheter. Målet var att möjligheterna skulle "döda" utmaningarna vilket blev slutresultatet av övningen. Mycket energi och härligt engagemang!
  • Workshop 2 var en diskussion baserad på hur vi trodde att Framtidens Kundservice skulle kunna se ut. Bland annat pratade vi om vilka förändringar som gjort störst skillnad i deltagarnas verksamheter.
  • Workshop 3 där fick deltagarna möjligheten att ”drömma sig bort”, vara lite mer ”relevanta” för att till slut ”kritiskt granska det som dom trott var relevant”. Vi fick med oss en hel del som vi faktiskt kan arbeta med redan här och nu – detta baserat på våra drömmar.

- Vi tror att det är viktigt att fokusera på områden som inte har med det tekniska att göra. Tekniken ska finnas där och den ska fungera men den får inte ta överhand. Fokus ska vara på kunderna och hur vi hela tiden kan förenkla deras resa, säger Håkan Karlsson Försäljnings- och Marknadschef på addCIT.

- Vi kan se att diskussionerna och närvaron under hela aktiviteten blir väldigt hög när ämnena man diskuterar blir intressanta men också relevanta för deltagarna. Nu följer vi på addCIT upp detta genom att snabbt återkomma med reflektioner, deltagarnas insikter men också en handlingsplan som bygger på våra rekommendationer, avslutar Håkan Karlsson.

Två nya workshopdagar är planerade i maj.

Den 22 maj i Göteborg och den 23 maj i Stockholm.

Det finns fortfarande möjlighet att anmäla sig till dessa om intresse finns.