Addnature inför e-handel utan extraavgifter - Gratis frakt och returfrakt på addnature.com

Med fri frakt och fri returfrakt kommer man aldrig att betala mer än vad som står på prislappen. Utan fraktkostnader och expeditionsavgift blir det precis samma villkor för e-handelskunder som för butikskunderna. När outdoorbutiken och e-handelsföretaget Addnature inför fria leveranser permanent, är det upp till var och en att välja hur det är bekvämast att handla.

Under 2009 började Addnature fundera på hur deras e-handelskunder över hela Sverige skulle kunna handla på samma villkor som butikskunderna, dvs att inga kostnader uppstår om man väljer att inte behålla produkten. Därför bestämde man sig under julhandeln för att prova att ha både fri frakt och retur för kunderna. Försöket föll väl ut.

- Vi ville att det skulle vara helt riskfritt att handla på internet, och att köpvillkoren i e-butiken skulle vara så lika köpvillkoren i den vanliga butiken som det bara var möjligt. Under vår försöksperiod har vi sett att alla tjänar på att kunderna bara betalar det som står på prislappen. När de inte finns några extra kostnader för kunden, vågar de handla på nätet även om de skulle vara osäkra på storlek eller passform, säger Mathias Hedström, VD på Addnature AB.

När Addnatures startades år 2000, var det som enbart ett e-handelsföretag med syftet att erbjuda ett stort sortiment med marknadens lägsta priser på utrustning och kläder för friluftslivet. Men när lagret på Birger Jarlsgatan också blev den första butiken i oktober 2004, fick butikskunderna flera fördelar. De kunde både få se varorna i verkligheten samtidigt som de inte behövde betala fraktkostnader. Under försöket med fri frakt och fri returfrakt ökade returerna i e-butiken något, men responsen från kunderna var väldigt positiv. Dessutom ökade försäljningen tack vare att många kunder kände att de kunde handla riskfritt.  Därför tar Addnature nu beslutet att göra sin nya modell för e-handel, permanent.

- Såväl e-handel som butikshandel har sina respektive fördelar, men med en gemensam prislapp får kunderna själv bestämma själv vad de föredrar. Vissa kommer vilja komma till butiken för att klämma och känna på varorna. Andra kommer föredra att sitta bekvämt framför den egna datorn, för att jämföra priser och hitta den bästa artikeln i lugn och ro, säger Mathias Hedström.

Fri frakt och fri retur gäller på allt utom kajaker. Vill du se Addnatures fraktvillkor? Titta på http://www.addnature.com/customerservice.asp eller http://www.addnature.com

Vill du veta mer om Addnature? Kontakta, Mathias Hedström, VD, 070-741 69 28, mathias.hedstrom@addnature.com

Behöver du bilder? Kontakta Johan Ekroth, Kommunikationansvarig, 0737-88 74 82, johan.ekroth@addnature.com

• mathias hedström