Expedition Yukon 2013 får Mountain Adventurestipendiet

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2012 13:03 CEST

Vinnare av Addnatures och The North Face bergssportstipendium, Mountain Adventure, är utsedd. Det blev Expedition Yukon som består av tre svenska klättrare och skidåkare. Expeditionen ska nästa sommar ta sig till Yukon, i gränslandet mellan Alaska och Kanada, för att klättra upp och åka skidor ned för några av Nordamerikas sista obestigna toppar.

Stipendiet, som är värt drygt 50 000 kronor, delades ut på Mountain Speakers Night på biografen Skandia i Stockholm. Efter att stipendiet presenterades, välkomnades de två närvarande expeditionsmedlemmarna upp på scenen: Axel Palmcrantz och Benny Elofsson (den tredje expeditionsmedlemmen Joel Johansson kunde inte närvara) för att presentera projektet på scenen.

- Utöver att få ge sig ut på ett fantastiskt äventyr med sina bästa klätterkompisar, ser vi även vårt projekt som något positivt för svensk bergsport. Vi kommer att bryta ny mark på en plats där vädret är så extremt, läget så utsatt och oåtkomligt att ens de mest hårdnackade alpinisterna i världen har varit där. Och så tror vi att det är positivt om fler svenska klättrare verkar för en enkel alpin stil inom klättringen. Det är en bra kontrast till den alltmer utbredda expeditionsturismen, säger Axel Palmcrantz, en av expeditionsdeltagarna.

De tre deltagarna ska alltså ta sig till byn Haines Junction i nordvästra Kanada längs alaskan highway. Därifrån blir de influgna med skidor och utrustning till expeditionens startpunkt. Där kommer de att spänna på sig skidor, pulkor och ge sig av in i en helt öde värld, med några av Nordamerikas sista obestigna toppar i fokus.

- Det här äventyret har så mycket äventyraranda i sig, att vi inte kunde låta bli att ge dem stipendiet. Vi vill ju helt enkelt veta hur det går och vara med och berätta historien, säger Johan Ekroth, kommunikationsansvarig på Addnature, som kommer att bistå projektet med bl.a. PR och filmproduktion.

Har du frågor eller önskar fler bilder? Kontakta:

Addnature: Johan Ekroth, 073 788 74 82, johan.ekroth@addnature.com

Expedition Yukon: Axel Palmcrantz, 070 798 14 35, axel.palmcrantz@gmail.com

Addnature är en handelsplats för outdoor- och äventyrsprodukter. Målsättningen är att ha det bästa sortimentet och de bästa priserna på marknaden. Företaget grundades 2000 och huvuddelen av vår försäljning sker via vår Internetbutik. Men man kan också handla stora delar av vårt sortiment i våra butiker i Stockholm. Följ oss också på:

Blogg

Kommentarer (2)

Hej!
    Grattis till priset och lycka till med expeditionen.

Skickade själv in en ansökan och har undrat hur utfallet blev. Äntligen hittade jag något om resultatet från tävlingen! Via ansökningssidan har jag inte hittat någon information om resultatet eller något om hur många som sökte. Var på Banff Mountain Festival i Malmö och trodde kanske att de skulle nämna något om priset men det gjordes inte och när jag frågade om de visste något kände det inte till detta alls! Mot bakgrund av att det skulle vara en ganska detaljerad ansökan som krävde en hel del arbete upplever jag det oserisöst att inte på ett tydligrare och snabbare sätt meddela vilka vinnarna var och hur många som hade skickat in. Bra att inforamtionen finns här men jag skulle önska att ni redovisade resultatet tydligare eftersom ni hade så seriösa och ambitiösa kriterier.
    Ni bör även reflektera över "slogan"
    "Vi vill ge oprövade förmågor en chans att få förverkliga sina drömmar och leda dem in i en värld av sport och upplevelser i bergen."

Andreas

- Andreas Carlson - 2012-10-31 09:31 CET

Hej Andreas!

Tack för feedback. Vi är själva medvetna om bristerna. Det var ju första året vi arrangerade detta, och vi var inte alls förberedda på att det krävdes så mycket arbete efteråt. Vi förstås hemskt ledsna över att det tagit så lång tid. Vi har lärt oss otroligt mycket hittills och hoppas på att kunna göra ett ännu bättre jobb till nästa år.

MVH

Johan Ekroth, kommunikationsansvarig på Addnature