Securitas ingår samarbete med AddSecure för säker bildkommunikation

Kunder, larm- och kamerainstallatörer erbjuds ny unik tjänst för säker larmverifiering via IP-kameror.

Securitas Larmcentraler, en del av Securitas Operation Center (SOC), ingår nu ett samarbete med AddSecure, en ledande europeisk aktör inom säkrad kritisk kommunikation, för att erbjuda kunder samt larm- och kamerainstallatörer en plug-and-play lösning för säkrare bildöverföring (VPN) mellan larmobjekt och larmcentral.

Med streamade livebilder är larmoperatören ”med på plats”

Securitas kameratjänst är en tilläggstjänst till kundens larmabonnemang och gör att larmoperatören kan vara ”med på plats” rent visuellt när larmet går. Livebilder streamas till larmoperatören som tillsammans med kunden direkt får en tydligare överblick av en händelse. Därmed kan rätt åtgärder sättas in direkt och anpassas allt efter att händelseförloppet utvecklas. Larmoperatören kan på ett överskådligt sätt förmedlare vidare uppdrag till exempelvis väktare, polis eller räddningstjänst. Det möjliggör också att ”falsklarm” lättare kan undvikas och att onödiga larmutryckningar inte behöver äga rum.

– Det här är en fantastisk möjlighet där vi kan ha en bättre dialog med vår kontaktperson kring larmorsaken och därmed också kunna utföra de åtgärder som situationen kräver, säger Mikael Svensson, Partneransvarig, Securitas SOC.

Säker och enkel lösning

En av utmaningarna med att erbjuda denna typ av bildkommunikation från kunden är att kunna garantera IT-säkerheten.

– Vi sökte efter en lösning kring säker kommunikation som skulle vara enkel att installera, helt säker och kostnadseffektiv. Med AddSecures kompetens, lösningar och erfarenhet har vi nu uppnått alla våra önskemål för Securitas unika kameratjänst för larmverifiering. IT-säkerhet kan vara komplext men nu blir det enkelt och helt säkert för våra samarbetspartner och kunder som vill använda tjänsten, säger Mikael Svensson.

Mats Genberg, Sverigechef AddSecure är nöjd med lösningen och understryker att kommunikationslösningen ”Link” nu ger Securitas ett säkert, privat och dedikerat nätverk till den nya streamade larmverifieringen.

– Den nya, unika tjänsten visar att Securitas inte bara är branschledande inom säkerhetslösningar utan också att de  ligger i framkant vad gäller kameratjänster och digitala tjänster, säger han.

Mer information om lösningen

Securitas och AddSecures nya plug-and-play lösning erbjuder en enkel och säker uppkoppling av IP-kameror till Securitas larmcentral genom ett privat nätverk (VPN). Nätverket är isolerat från vanlig internettrafik och stängt för obehöriga användare. Router finns både som 4G eller LAN och levereras färdigkonfigurerad med VPN-access mot Securitas.

För mer information, kontakta:

Mikael Svensson, Partneransvarig 3pi Securitas Sverige SOC
Tel: 010-470 14 22, mikael.j.svensson@securitas

Kristina Grandin, Corporate Marketing Manager, AddSecure
Mobil: +46 70 689 52 08, kristina.grandin@addsecure.com

Om Securitas
Securitas Sverige AB är branschledande inom säkerhetslösningar i Sverige och har haft en aktiv roll i branschens utveckling sedan starten 1934. Vår verksamhet pågår dygnet runt, året runt och vi finns i fler än 180 städer från Kiruna i norr till Ystad i syd. Securitas är Sveriges största arbetsgivare med ca. 10 000 anställda.

AddSecure är en ledande europeisk leverantör av premiumlösningar inom säkrad data och kritisk kommunikation. Företaget förser över 50 000 kunder och partners runt om i Europa med säkra kommunikationslösningar som hjälper kunderna att skydda sina livs- och affärskritiska applikationer. Detta bidrar till att rädda liv, skydda egendom och viktiga samhällsfunktioner och att skapa affärsnytta.
AddSecure erbjuder lösningar inom följande segment: Smart Alarms, Smart Rescue, Smart Grids och Smart Transport. Företaget grundades i början av 1970-talet och har idag mer än 330 anställda. AddSecure har sitt huvudkontor i Sverige och regionala kontor samt ett nätverk av distributörer runt om i Europa.
AddSecure ägs av Abry Partners, en amerikansk private equity-fond som grundades 1989 och som har sitt huvudkontor i Boston, USA.

Presskontakt Director Corporate Communications +46 70 689 52 08