GöteborgsVarvet och adidas förlänger avtal

GöteborgsVarvet och adidas offentliggjorde idag att de förlänger sitt avtal ytterligare fyra år. Partnerskapet inkluderar allt från exklusiv exponering och försäljningsrättigheter till gemensam aktivering så som löparkvällar. GöteborgsVarvet och adidas har en framgångsrik historik tillsammans som sträcker sig 15 år tillbaka och nu samlar man gemensamma krafter för att få ännu fler svenskar att börja springa.

-  GöteborgsVarvet är världens nu största halvmaraton och under tävlingshelgen i år, under 21-23 maj, är cirka 71 000 löpare anmälda. Detta att jämföra med år 2000 då motsvarande deltagarsiffra var 34 000. Att vi förlänger avtalet med adidas är ett kvitto på ett mycket framgångsrikt partnerskap på många plan, såväl affärsmässigt som sportsligt, säger GöteborgsVarvets tävlingsledare Bo Edsberger.

I och med avtalet är adidas huvudpartner och exklusiv sponsor av GöteborgsVarvet till och med 2014. Det innebär förutom bred exponering även exklusivitet vad gäller sporttextil, sportskor och all pulsbaserad/elektronisk träningsutrustning samt rätten att sälja Göteborgsvarvets officiella produkter. GöteborgsVarvet och adidas satsar även på bred aktivering för att inspirera fler att börja springa, exempelvis med GöteborgsVarvets löparkvällar. Dessa har mycket framgångsrikt genomförts vid över 200 tillfällen och med cirka 16 000 deltagare per år på 12 orter.

-  Vi har en gemensam målbild – att inspirera allt fler människor att börja springa och att bli bättre löpare utifrån sina egna förutsättningar och individuella mål. Under vår tid tillsammans har GöteborgsVarvet vuxit explosionsartat samtidigt som löparsegmentet är ett av adidas kraftigaste tillväxtområden. Tillsammans kan vi verkligen göra skillnad, säger Henrik Bunge, nordisk VD för adidas Group.

• henrik bunge
  • göteborgsvarvet