Adopterad ny ordförande för Adoptionscentrum

NY STYRELSE VALD AV EXTRA FÖRBUNDSMÖTET

Lördagen den 6 december samlades ombud från 20 av våra 24 avdelningar för att diskutera den framtida inriktningen för Adoptionscentrum, och välja ny styrelse.

MARGRET JOSEFSSON NY ORDFÖRANDE

För första gången valdes en adopterad till ordförande för en adoptionsorganisation i Sverige. Margret Josefsson, 45 år, är född i Sydkorea. Hon adopterades till Sverige 1970. Hon bor i Mariestad tillsammans med man och våra två barn, 6 och 9 år. Margret är utbildad socionom och arbetar idag som familjehemssekreterare i Töreboda kommun.

Margret Josefsson har varit medlem i Adoptionscentrum sedan 1988. Hon har suttit i AC Värmlands styrelse samt varit vice ordförande i styrelsen för Forum för Adopterade (den tidigare rikstäckande avdelningen för adopterade). Nu är hon aktiv i AC Skaraborg..

Margret har kunskap om flera olika områden inom Adoptionscentrum. Den personliga erfarenheten av adoption, speciellt rötter och återresor, kombineras med erfarenheten av att ha arbetat på Adoptionscentrums kansli (1994-1996 och 2001-2014) med adoptionsförmedling, information och verksamhet föradopterade.

• Jag ser fram emot uppdraget som förbundsordförande då jag vet hur mycket Adoptionscentrum betyder och har betytt - för mig personligen, för alla dem som jag mött i avdelningar och som anställd då jag arbetat med så väl (blivande) adoptivfamiljer som adopterade. Kan jag bidra till en fortsättning och fördjupning av detta, så är jag gärna med. Min önskan är att verka för barns rätt till familj där med adoption i fokus och självklart engagemang för biståndsverksamhet i olika länder.