Jonas Friberg ny ordförande i Adoptionscentrum

Adoptionscentrum, som den 25-26 maj samlades till förbundsmöte i Göteborg, valde Jonas Friberg, Stockholm till ny förbundsordförande. Jonas är 45 år och har adopterade barn från Sydafrika. Han har suttit som ledamot i Adoptionscentrums styrelse i åtta år och har tidigare varit vice ordförande i organisationen.
Jonas har erfarenheter både från föreningsliv, företagsvärlden och samhällsförvaltning. Uppdraget som förbundsordförande är ideellt och Jonas har även suttit i styrelsen för Adoptionscentrums lokalavdelning Stockholm Söder.
-  Förutom engagemanget för adoptionsverksamheten har jag på senare år också fått möjlighet att på plats ta del av Adoptionscentrums biståndsverksamhet bl a i Indien och i Sydafrika. Det är fantastiskt att se vilken kunskap som finns och vilket omfattande nätverk Adoptionscentrum har över hela världen, berättar Jonas.
-  Som ordförande för Sveriges äldsta och största adoptionsorganisation Adoptionscentrum kommer jag att arbeta för en väl fungerande adoptionsförmedling som hjälper barn att få väl förberedda familjer.
-  Det är viktigt för oss att arbeta med nya kontakter och samarbeten både för adoptionsförmedlingen och biståndet, inte minst i den tid av utmaningar som adoptionsverksamheten står inför.
-  Jag vill också fortsätta vårt arbete med påverkan i frågor som rör adoptioner, adoptivfamiljer och adopterade. En höjning av adoptionsbidraget och stöd till adopterade som söker rötter står överst på listan.
-  Vi kommer också att arbeta ännu mer med mångfaldsfrågor – ingen integration utan mångfald! Att vara stolt över sitt ursprung berikar det svenska, det vet inte minst vi adoptivfamiljer.

Sedan 1969 då Adoptionscentrum bildades har mer än 25 000 barn från drygt 50 länder fått ny familj i Sverige. Vi förmedlar internationella adoptioner med statlig auktorisation, men är också en intresseorganisation för adopterade och deras familjer.  Vi har också i över 20 år arbetat aktivt med biståndsprojekt världen över.