Maria Doré – ny ordförande i EurAdopt

Adoptionscentrums medarbetare Maria Doré valdes idag som ordförande i EurAdopt som är en sammanslutning av auktoriserade adoptionsorganisationer i Europa. Sammanslutningen bildades 1993 och består av adoptionsorganisationer från tolv västeuropeiska länder, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Island, Italien, Tyskland, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Spanien och Sverige, och förmedlar tillsammans ca 4000 adoptioner årligen. (www.euradopt.org).

Maria Doré är jurist och sedan 2005 landansvarig inom Adoptionscentrum och arbetar bl a med  Filippinerna, Thailand och Vietnam.

Jonas Friberg, Adoptionscentrums Förbundsordförande är glad och mycket stolt över det förtroende som utnämningen innebär:

- Maria kommer att bli en utmärkt ordförande och med sin breda internationella erfarenhet driva arbetet framåt så att EurAdopt fortsatt är en naturlig samtalspartner för andra länders organisationer, centralmyndigheter och för sekretariatet i Haag. Vi är stolta för att vi genom vår medarbetare Maria Doré kommer att bidra till att Sverige som adoptionsland får en mer framträdande roll, säger Jonas Friberg Adoptionscentrums Förbundsordförande från EurAdopts General Meeting här i Stockholm.

Adoptions- och barnrättskonferensen ”Adoption for the right reasons; an option for permanency” samt EurAdopts General Meeting, där Maria Doré valdes som ordförande, arrangerades i veckan som gick av Adoptionscentrum och övriga svenska adoptionsorganisationskollegor i den europeiska paraplyorganisationen Euradopt.