Nordiska adoptionsorganisationer står upp mot rasismen

Nordic Adoption Council (NAC) som samlades till General Meeting i Stockholm den 1 oktober, uttalade vid mötet sin starka oro för rasismen i de nordiska länderna.

”Vi är mycket bekymrade på de rapporter vi får från våra medlemsorganisationer i Sverige, Norge, Finland, Island och Danmark om hur adopterade och andra med utländsk bakgrund möts av en växande rasism och diskriminering” säger Sten Juul Petersen, ordförande i NAC. Detta visar på behovet att stå upp mot denna trend och att vi måste ha en mycket klokare attityd vad gäller mångfald, säger han och fortsätter: ”Vi måste se olikheter som en styrka. Med respekt för de adopterades ursprungsländer, de biologiska föräldrarna, de adopterade och även oss själva, måste vi agera nu, och bestämt stå upp mot rasism och diskriminering inom alla samhällsområden” avslutar Sten Juul Petersen.

GE INTE RASISMEN VINGAR!

Mer information:

Sverige: Helene Mohlin +46 31 704 60 94

Norge: Nina Reiten Schjetne +47 920 30 464

Finland: Marika Elmeranta +358 9 2727 0620

Island: Anna Katrin Eiríksdottír +354 588 14 80

Danmark: DanAdopt +45 45 81 63 33

Nordic Adoption Council (NAC) är en paraplyorganisation med 15 medlemsorganisationer. 13 av dessa är förmedlande organisationer, två danska, tre finska, en isländsk och fyra svenska. En medlemsorganisation från Danmark och en från Finland är familjeföreningar. För mer information, gå till vår webbplats www.nordicadoption.org

• nordiskt samarbete
  • rasism