Stöd till föräldralösa barn

Adoptionscentrums Förbundsmöte 9-10 maj 2015 hölls i Rågsved, Stockholm. Under dagarna har mötet bland annat avhandlat Adoptionscentrums biståndsverksamhet, adopterades rätt till sina rötter, stöd till familjer under och efter sin adoption.

Under helgen kom den goda nyheten att programledaren Anna Braun, som själv är adopterad, stödjer Adoptionscentrums biståndsverksamhet genom att donera 60 000 kr, som hon vann i TV-programmet ”Smartare än en femteklassare”, till ”Föräldralösa barn

I över 45 år har Adoptionscentrum arbetat med adoptionsförmedling och drygt 25 000 barn från mer än 50 länder har fått nya föräldrar i Sverige.
Lika länge har det inom organisationen funnits ett stort engagemang för att på olika sätt arbeta för att förbättra tillvaron för alla de barn som växer upp på institution eller riskerar att hamna där.

Utgångspunkten har varit en djupt mänsklig vilja att förbättra situationen för barn.

Världen över fråntas barn möjligheten att växa upp med sina föräldrar av en rad orsaker, exempelvis fattigdom, sjukdom, missbruk, stigma mot ensamstående föräldrar samt brister i sociala skyddsnät.

Vårt arbete har gett oss ingående kunskap om orsakerna till varför barn överges och omhändertas, om tillvaron på barnhem och konsekvenserna av att barn växer upp på institution. Kunskaperna har lett till att Adoptionscentrum succesivt har förstärkt sin centrala roll i biståndet för att tillvarata just dessa barns intressen och verka för en långsiktig förändring.

Detta uttalande är antaget vid Förbundsmötet i Stockholm 9-10 maj 2015

För mer information om Adoptionscentrums verksamhet kontakta förbundsordförande Margret Josefsson, 0708-272148 margret.josefsson@adoptionscentrum.se

• föräldralösa barn
  • bistånd

Sedan 1969 då Adoptionscentrum bildades har mer än 23 500 barn från drygt 50 länder fått ny familj i Sverige. Vi förmedlar internationella adoptioner med statlig auktorisation, men är också en intresseorganisation för adopterade och deras familjer.  Vi har också i över 20 år arbetat aktivt med biståndsprojekt världen över.