Enklare att bygga kartan i tre dimensioner

Topocad är ett CAD/GIS verktyg som används av närmare hälften av landets kommuner för deras inmätnings och kartverksamhet. Det används även i stor omfattning för generell inmätning och utsättning av mätkonsulter och byggföretag. Nu kommer Topocad version 14 vars största nyhet att det blir helt och hållet i tre dimensioner. Data kan inte bara använda höjder utan det blir möjligt att helt och hållet arbeta och titta på data även på höjden.

”Givetvis har många använt tre dimensioner i kartan under viss tid men de flesta har fortfarande bara 2D i sina kartor, nu ger vi alla en möjlighet att mäta in och bygga upp kartan även på höjden med full kontroll för att det ser bra ut”, berättar Tomas Sandström, affärsområdeschef på Adtollo Mät & Kart som utvecklar Topocad.

För att underlätta hanteringen av den utökade informationen är Topocad version 14 även försett med splittrade vyer; det går nu att använda både en, två, tre eller fyra vyer. I dessa kan man använda olika perspektiv, dels en ortografisk planvy i kombination med olika perspektiv eller sett helt från sidan. Det går att arbeta tvärs över vyerna för att man ska få bästa möjliga betraktningsvinkel i förhållande till objektet man arbetar med.

”Kartan idag består av mer än vägar, fastighetsgränser, byggnader och nivåkurvor. Den är ett underlag för många olika typer av arbeten, från att hitta rätt väg från A till B, via underlag för byggnadslov och projekteringar till analyser över översvämningsområden och positionering i realtid med hjälp av GPS. Vad vi gör med Topocads hantering av kartan är att kunna skapa och redigera alla dessa produkter. De flesta av produkterna är beroende av höjder, nivåkurvor, schaktmassor vid byggen, översvämningar, beräkning av lutande längder och så mycket mer - så höjden är vital i dagens karta. Till Topocad version 14 har vi även gjort så att man kan läsa in annan typ av tredimensionell information som projekteringar, andra kartor eller till och med scanningar, så kallade punktmoln som blivit alltmer vanligt idag”, fortsätter Tomas Sandström.

”Med hjälp av Topocad, som idag används på väldigt många kommuner, så får de möjlighet att skapa en riktig tredimensionell karta och inte bara ha sporadiskt med tredimensionella objekt. Tack vare Topocads kopplingar till både instrumentsidan på fältet men även databaser för lagring av kartdata så kommer kartan nu kunna spridas till andra delar av verksamheten i kommunen eller på entreprenadföretaget”, berättar Tomas Sandström vidare.

Mer information om Topocad 14:

adtollo.se/mat-kart/topocad/topocad-14/

Bilder: