Publicera kartor och punktmoln på webben - i fem dimensioner

Den 1 oktober 2012 släpptes TC5D av företaget Adtollo. En modern programvara som gör att man enkelt kan visa och snurra på sina kartor i 3D, direkt i sin webbläsare. Förutom de tre dimensionerna finns ytterligare två; tid och relation.

Adtollo utvecklar programvaror för samhällbyggnad och Topocad är den mest kända produkten. I måndags lanserades TC5D som står för Topocad Collaborator 5 dimensions. Topocad innehåller cadfunktionerna medan TC5D’s fokus ligger på snabb och modern publicering och distribution av kartdata. TC5D hjälper användaren att åskådliggöra kartan för allmänheten, projektgruppen, beställaren eller någon annan. Potentiella användare av TC5D är alla som behöver publicera, distribuera och sprida positionsbaserade data.

Vad innebär då fem dimensioner?

”Tre dimensioner är vi vana vid och nu har man lagt till den fjärde dimensionen tid: Användaren kan alltså titta på hur kartan har sett ut tidigare och även vad som komma skall”, säger Tomas Sandström, affärsområdeschef på Mät & Kart, Adtollo, och fortsätter:

”Relation är den femte dimensionen och då talar man här om relation mellan objekt. Som exempel kan man ta en stolpe och en vägmitt i en karta: flyttar du vägen, så följer stolpen med. Men stolpen kan flyttas utan att vägen följer efter.”

Kan man publicera punktmoln i TC5D?

”En av de olika typer av data som man kan ta in i TC5D är punktmoln. Scanna av, skapa en topografisk modell och publicera direkt i programmet. Vektorer, rasterbilder (foton) och terrängmodeller är andra typer av data som går att ta in i kartan”, säger Tomas Sandström.

Kan jag köra programmet i min webbläsare?

”Ja TC5D körs via en Internetbrowser. Programmet bygger på den allra senaste tekniken, WebGL. Det är utvecklat för webbplattformar och hänger ihop med HTML5. Tekniken gör att användaren kan snurra och visa 3D-kartan utan plug-in. Det innebär alltså att man kan köra TC5D i sin webbläsare utan att behöva installera någonting på sin dator”, avslutar Tomas Sandström.