Nyhet -

Spelet Adventure Boxs animatör Bahadir Tosun berättar i intervju om utmaningar i spelbranschen

Branschtidningen Teaterförbundet skriver i en artikel om hur animatörer söker nya utmaningar och berättar om just nya utmaningar och spännande projekt för animatören Bahadir Tosun som jobbar med det svenska spelet Adventure Box.

Nedan finns artikeln ur Teaterförbundets tidning att läsa:

Happy L-lord är ett nystartat företag som ville pröva att utveckla sin spelidé genom en crowdfundingkampanj. En beta-version har precis blivit klar och i december lanseras spelet.

– Crowdfunding gör det möjligt att testa marknaden direkt. Vi fick snabbt kontakt med 2000 alfa-testare och idag har vi drygt 3 300 testare. Dessa har varit otroligt viktiga för utveck lingen av spelet, säger Janette Jennische på Happy L-lord.

Den svenska spelvärlden håller hög nivå både var gäller teknik och konstnärlig utformning, menar Janette Jennische, och även om crowdfunding-kampanjen inte föll ut som önskat så har bolaget fått kontakt med privata finansiärer och en mängd alfatestare. Alfa-testarna står i tät kontakt med företagets chief technical officer, Rob O’Leary, som skapar kodningen för spelet.

Adventure Box är baserat på så kallade voxlar. Bahadir förklarar att voxlar är en sorts 3D-pixlar och att man kan se det som en form av digitala legobitar. De karakteristiska boxarna i Minecraft är ett bra exempel på voxlar.

Spelet består av två delar. Ena delen heter Adventure Box Maker och är ett slags viralt lego-land, där det är möjligt att bygga egna spel, utveckla egna berättelser och forma karaktärer. Christopher Kingdon, vd för företaget, vill att spelarna ska stimuleras till att skapa på egen hand.

– I den andra delen Adventure Box Player är det möjligt att se vilka spel som spelarna har byggt och själv spela i dem, den delen är gratis. Vill användarna själva bygga spel på vår plattform så får de betala för det, säger Bahadir.

Det finurliga är att det också är möjligt att importera världar från Minecraft för att ha som grund för sitt spel, påpekar Bahadir.

– Det är roligt att få vara med och skapa något nytt. Jag hoppas folk kommer att inspireras av vår plattform. Men att animera för spel är inte samma sak som att animera för film, säger Bahadir.

I en filmproduktion får animatören i det närmaste ta på sig rollen som skådespelare, menar Bahadir, figuren blir nästan som en förlängning av den egna kroppen.

– I spelproduktion är det annorlunda. Jag vet vilka animationer som kommer att behövas, min uppgift blir att bygga ett arkiv  av specifika rörelser, som gång och sprint till exempel. Ytterligare en skillnad är att det jag animerar för spel i stort sett kan hamna på en annan animatörs bord redan dagen efter att den är gjord, tillägger Bahadir.

Att animera för spelvärlden är inte en personlig upplevelse på samma sätt som i film utan snarare resultat av en gruppinsats, menar han. Glädjen består i att det är ett tajt gäng där alla är delaktiga i processen.

Under senare år har det blivit allt svårare att försörja sig på att göra animationer enbart för film i Sverige. Arbetstillfällen har försvunnit till Asien, där arbetskraften är billigare och duktiga svenska animatörer kämpar för att överleva – de söker sig till England eller USA för att kunna fortsätta jobba med film.

– Nu för tiden är efterfrågan av mångsidiga personer större än de som fördjupat sig inom ett område. Jag är väldigt glad att jag är en av dem som får jobba som animatör inom spelbranschen. Här får jag ge liv åt och skapa karaktärer, välja färger och forma miljöer. Och jag blir uppskattad för mina kunskaper, säger Baha- dir, som gjort ett antal egna kortfilmer och jobbat som animatör inom film-, reklam- och dataspelsbranschen i många år.

Källa: Teaterförbundets tidning Scen & film nr 3-15. Journalist Magdalena Boman.

• Design

• teater