Varannan stockholmare skäms över sin privatekonomi

Under en middagsbjudning pratar stockholmaren ogärna om sina egna lån och skulder. Varannan skäms över sin privatekonomi och var tredje mår dåligt över den. 47 procent av Stockholmarna, vilket är högst siffra i landet, säger att man handlar på kredit för att må bättre. Det visar en ny undersökning innehållande bland annat 208 stockholmare, utförd av SSI på uppdrag av Advisa den 4-7 april. På grund av denna utspridda ekonomiska ohälsa anlitar Advisa Sveriges första Sparterapeut vars uppgift är att sprida ett sundare förhållningssätt till den egna ekonomin.

Svenskar lånar för att spendera som aldrig förr och enligt SCB har den totala mängden konsumtionslån ökat från 161 till 266 miljarder senaste 12 åren. Samtidigt uppger så många som 54 procent av stockholmare att de någon gång har skämts över sin egen ekonomi. Med andra ord finns det en anledning att 23 procent av stockholmare anser att privatekonomi är ett av vår tids mest tabubelagda. Dessutom mår 34 procent också dåligt över den egna privatekonomin.

- Mest oroar sig stockholmare över skulder, därefter pension och oförutsedda kostnader. I vår dagliga kontakt med kunder märker vi att ångest ofta släpper när man först förstår sin situation och sedan också får möjlighet att förbättra den. Därför bestämde vi oss för att försöka inspirera stockholmare till att ta tag i sin privatekonomi och på så sätt också må bättre, säger Philip Berman, sakkunnig på Advisa.

Advisa anlitar Karin Nordlander som Sveriges första Sparterapeut
I undersökningen uppgav nästan var tredje stockholmare (29 procent) att de skulle vara lyckligare om de inte hade några konsumtionslån.  Trots att hälften av stockholmare (50 procent) uppger att de har eller har haft konsumtionslån säger 25 procent att de drabbats av sämre självförtroende på grund av sina lån. För att hjälpa människor att må bättre gällande den egna ekonomin anlitar Advisa terapeuten Karin Nordlander som Sveriges första Sparterapeut. Målet är att hjälpa människor att finna motivation till att ta tag i sin privatekonomi och därmed få en bättre vardag.

- Många upplever ett obehag inför att ta tag i sin privatekonomi. Man känner att man har bristande kunskap, eller så känns problemet övermäktigt, och då är det lockande att fly från det. Som tur är krävs inte så stora beteendeförändringar för att enkelt förbättra sin situation och må bättre. Det kan till exempel kännas lättare om man bara tar en liten del i taget. Genom att successivt få koll på sin ekonomi har man mycket att vinna – både rent finansiellt och i form av välmående, säger Karin Nordlander, Sparterapeut på Advisa.

Social press sätter stockholmare i skuld
I Stockholm uppger flest i landet (47 procent) att de handlar för att må bättre. I Skåne är den siffran 40 procent.  Stockholmare tror dessutom att social press att upprätthålla status är den vanligaste (53 procent) orsaken till att många konsumerar på lånar pengar. Här uppger även flest i landet svarsalternativet ”att man vill unna sig något” (44 procent) som en trolig orsak till att många konsumerar på lånade pengar. I Skåne län är siffran 26 procent.

- Många tror att de behöver ha en viss materiell standard för vara lyckliga. Då händer det att man lånar pengar för att köpa något istället för att ta tag i det verkliga problemet. Och inser man att konsumtion och lycka inte automatiskt hör ihop kan man göra klokare val. Dessutom krävs inte särskilt stora insatser för att förbättra sin lånesituation eller sin privatekonomi. Vi mår bäst när vi känner att vi har både överblick och balans i tillvaron, vilket naturligtvis gäller ekonomin också, säger Karin Nordlander, sparterapeut på Advisa.

Topp 5: det här oroar sig stockholmare mest över i sin ekonomi
1. Skulder, 35 procent
2. Pension, 33 procent
3. Oförutsedda kostnader, 32 procent
4. Sparande, 22 procent
5. Att bli arbetslös, 19 procent

Topp 5: därför konsumerar stockholmare på lånade pengar
1. Man känner en viss press att upprätthålla status, 53 procent
2. Man vill unna sig något, 44 procent
3. Det är lätt att skaffa sig kreditkort idag, 43 procent
4. Det är enklare att handla på avbetalning idag än tidigare, 39 procent
5. Det är socialt accepterat – alla andra gör det, 25 procent

Topp 5: mest tabubelagda samtalsämnena:
1. Sex, 35 procent
2. Egna lån och skulder, 23 procent
3. Döden, 20 procent
4. Hur mycket man har i lön, 20 procent
5. Ofrivillig barnlöshet, 17 procent

För mer information, vänligen kontakta:
Maria Selting, kommunikationsansvarig
maria.selting@advisa.se

Om Sparterapeuten
Karin Nordlander är samtalsterapeut, föreläsare och författare. Med hjälp av dessa erfarenheter kommer hon i rollen som Sparterapeut på Advisa arbeta för att sprida ett sundare förhållningssätt till ekonomi och konsumtion i Sverige. Sparterapeuten på Advisa kommer att kunna svara på frågor som rör välbefinnande, motivation, beteenden och relationer gällande den egna ekonomin.  Målet är att inspirera svenskar till att ta tag i sin privatekonomi, ändra sina konsumtionsmönster och hitta sin egen ekonomiska balans i vardagen. Karin Nordlander kommer att blogga om ekonomi och välbefinnande på Advisas blogg www.advisa.se/blogg/sparterapeuten och skriver även på www.karinnordlander.se.

Om Advisa
Advisa har på kort tid blivit en av Sveriges ledande låneförmedlare och ekonomiska rådgivare för privatpersoner. Företaget hjälper kunder kostnadsfritt att sänka räntan på sina lån och krediter genom att låta ett flertal banker konkurrera om att erbjuda kunden lägst ränta. På mindre än två år har Advisas rådgivare hjälpt över 80 000 kunder att spara hundratals miljoner kronor i räntekostnader. Advisa har idag ca 100 anställda och hade under 2012 en omsättning på 30MKr. Advisas vision är att göra det enkelt för alla att spara pengar och förbättra sin privatekonomi. www.advisa.se

Om undersökningen
Webbundersökningen utfördes den 4-7 april 2014 av SSI på uppdrag av Advisa Totalt svarade 1064 respondenter som representerar ett tvärsnitt av svenska befolkningen i åldern 21-65 år. Även om undersökningen inte är statistiskt säkerställd påvisar den en stark trend beroende på det stora antalet respondenter.  Andelen män var 44 procent och andelen kvinnor var 56 procent. 208 respondenter bor i Stockholms län, 160 bor i Stockholms län och 173 bor i Västra Götalands län. Resterande bor utspridda i landet.

Detta är konsumtionslån
Alla lån ämnade för konsumtion faller under samlingsnamnet konsumtionslån, t ex:
1. Privatlån - ett banklån utan säkerhet. Kan användas till vad man vill, ex köp av bil, handpenning till bostaden, semesterresor och renovering i hemmet. Kan även kallas blancolån.
2. Kreditkortsskulder - utnyttjande av kredit på kreditkortet. Om man inte betalar fakturan innan förfallodag tillkommer höga räntor.
3. Billån - lån till bil där bilen utgör säkerhet. Tas ofta hos bilhandlare, och medför generellt höga uppläggnings- och aviavgifter.
4. Avbetalning - köp på avbetalning i t ex elektronik-, möbel- eller klädbutiker. Ofta marknadsförs dessa som räntefria, dock tillkommer vanligtvis höga uppläggnings- och aviavgifter. Det gör att den effektiva räntan på avbetalningar oftast blir hög.
5. Medlemslån - ett förmånligt privatlån för exempelvis medlemmar i fackförbund och intresseorganisationer.
6. Sms-lån - mindre lån med mycket kort återbetalningstid (ofta någon månad eller två) med mycket höga räntor.
7. Topplån - ett lån för att finansiera handpenning eller kontantinsats till bostaden.

Övrig statistik
• Totalt uppgav 20 procent att de inte hade koll på sin privatekonomi. Bland kvinnor var motsvarande siffra 24 procent och bland män var siffran 15 procent.
• Män oroar sig mest över skulder (31 procent) och kvinnor oroar sig mest över pensionen (40 procent).
• Fler kvinnor (57 procent) än män (49 procent) har någon gång skämts över sin privatekonomi.  • Fler kvinnor (41 procent) än män (29 procent) mår dåligt över sin privatekonomi.
• I Stockholms län (35 procent) och i Västra Götalands län (44 procent) oroar man sig mest över skulder. I Skåne län är det största orosmomentet pensionen (34 procent).
• I Stockholms län bor flest som uppger att de handlar för att må bättre (47 procent). Motsvarande siffra i Skåne län är 40 procent.
• Mest konsumtionslån har göteborgarna (57 procent). I Skåne län är siffran 48 procent.