Dags för salta bad i Jubileumsparken

Nu går det att bada i friskt havsvatten i Frihamnen. Fredag 9 mars invigs en ny testbassäng med havsvatten i anslutning till den allmänna bastun i Jubileumsparken och 10 mars öppnar badet för allmänheten. Allt tack vare en saltvattenskil med rent havsvatten som sträcker sig upp i älven.

Vattnet till bassängen hämtas från en saltvattenskil som finns under det söta älvvattnet hela vägen in i Frihamnen. Vattnet pumpas in i bassängen och cirkulerar hela tiden.

- Det är många som vill kunna bada i centrala Göteborg och nu erbjuder vi möjligheten att kallbada i salt havsvatten i centrala stan, säger Jessica Segerlund, processansvarig på Älvstranden Utveckling.

Utomhusbad i centrala Göteborg har länge varit i fokus. Sedan 2015 har det funnits en välbesökt bastu och en utomhusbassäng, med naturlig rening, i Jubileumsparken i Frihamnen. I hela hamnområdet råder det annars badförbud då varken badvattenkvalitet eller säkerhet för badarna kan garanteras.

- Vi tog prover på vattnet i saltvattenskilen i maj och som förväntat var det bra badvattenkvalitet, säger Anna Karlsson, oceanograf på Tyréns som tillsammans med Älvstranden Utveckling AB arbetar med testbassängen.

Saltvattenskil
När Göta älv rinner ut i Västerhavet bildas en så kallad estuarin cirkulation, där det söta älvvattnet bildar ett ytvatten som rinner ut i havet, med en motriktad ström på djupet av saltare vatten som trycks in mot staden. Det salta vattnet är samma vatten som i havet och håller lika bra kvalitet som i Göteborgs skärgård. Detta salta inströmmande vatten, den så kallade saltkilen, når hela vägen upp förbi Lilla Bommen och in i Frihamnen.

Lördag 10 mars öppnar kallbadet vid bastun i Jubileumsparken för allmänheten.

Välkommen på pressvisning
Fredag 9 mars finns det möjlighet att titta närmare på saltvattenbassängen. Press och media är välkomna till allmänna bastun i Frihamnen klockan 10.30-11.30 för att testbada såväl bastu som saltvattensbassängen.

För mer information, kontakta Jessica Segerlund, processansvarig, Älvstranden Utveckling AB 0706–959639 eller Anna Karlsson, Tyréns, 010-452 28 94

Högupplösta bilder för nedladdning finns tillgängliga på: http://www.mynewsdesk.com/se/aelvstaden

FAKTA:
Göteborgs stad arbetar med att skapa fler möjligheter till bad i älven inför jubileumsåret 2021. Saltvattensbadet i Jubileumsparken är en testanläggning och första gången det erbjuds havsbad inne i stan. Bassängen är 3 meter i diameter och 1 meter djup, totalt 7 kubikmeter vatten. Vattnet i bassängen cirkulerar och byts ut på en till två timmar.

Jubileumsparken utvecklas i samverkan mellan Älvstranden Utveckling, Stadsbyggnadskontoret och Park-och Naturförvaltningen och är en del av stadens jubileumssatsningar inför 400-års jubiléet år 2021.

I Jubileumsparken finns idag förutom en utomhusbassäng, en välbesökt bastu, seglarskola, sandstrand, ett vattenkonstverk i form av ett lekberg, rollerderby-bana och odlingsbäddar. Läs mer på alvstaden.se/jubileumsparken.

• vision älvstaden
  • frihamnen