HISTORY® uppmärksammar 200-årsdagen av Waterloo

HISTORY® uppmärksammar 200-årsdagen av Waterloo

I en helt ny och exklusiv TV-dokumentär berättar Hollywoodskådespelaren Sean Bean historien om Waterloo - ett av de mest kända slagen någonsin. Del ett av Sean Bean on Waterloo har premiär på HISTORY® kvällen föra 200-årsdagen, onsdagen den 17 juni.

Slaget vid Waterloo utspelades den 18 juni 1815 nära Waterloo i nuvarande Belgien, där en koalition som leddes av den brittiske hertigen av Wellington och den preussiske fältmarsalken Gebhard von Blücher, besegrade den franska armén ledd av Napoleon Bonaparte.

För att uppmärksamma årsdagen av det avgörande slaget, inleder Sean Bean en upptäcksresa inspirerad av hans egen rollfigur som soldat under Napoleonkrigen i TV-serien Sharpe.

Här använder han vittnesmål från soldaterna som stred vid Waterloo, som beskriver hur vanliga soldater upplevde de episka händelserna på stridsfältet för 200 år sedan.

Han sätter samman det dramatiska slagets olika delar i kronologisk ordning, besöker avgörande och legendariska platser och möter ättlingar till några av soldaterna som kämpade vid Waterloo för att ta reda på hur de minns deras förfäders insatser.

För att levandegöra historien arbetar Sean Bean tillsammans med soldater från den brittiska armén och experter inom militärhistoria och iscensätter handfasta experiment som tar honom närmare en verklighet som stridande vid Waterloo. Han fyrar av en äkta laddad musköt och tar del i ett experiment för att testa skadorna som orsakades av kavallerisvärd i Waterloo.

Vi möter också arkeologerna ansvariga för de unika upptäckterna av skelettet från en soldat i Waterloo som dog under striden och vars kvarlevor låg oupptäckta i stridsfältet under nästan 200 år - på exakt samma plats där soldaten dog.

Sean Bean on Waterloo visas på HISTORY onsdag 17 och 24 juni kl. 20.00