HISTORY tar med tittarna 'down under'

HISTORY tar med tittarna 'down under'

Baserad på två av HISTORYs största serierna någonsin, åker Pawn Stars Australia och Aussie Pickers 'down under' varje måndag och tisdag för att spåra upp gömda pärlor och sällsynta samlarobjekt - och inte minst människorna och historierna bakom föremålen.

Tror du att Australien bara handlar om kängurur, koalabjörnar och Kylie Minogue? Tänk om!

Från en uppskattad takplatta från det berömda operahuset I Sydney till en benprotes. Du vet aldrig vad som kommer dyka upp genom dörrarna till Sydneys mest berömda pantbankskedja “Happy Hockers” och det avslutas med ett avsnitt av Pawn Stars Australia. Med fyra butiker och 22 års erfarenhet är bröderna Aaron och Ben och deras bästa vän Shanon redo att köpa, sälja eller pantsätta vad som helst. Om det finns pengar att tjäna, finns affärer att göra.

Serien är baserad på HISTORYs globala succé Pawn Stars som hade premiär 2009. Förutom i Australien, har formatet resulterat i spin-off versioner i både Storbritannien och Sydafrika.

En annan mycket popular serie i samma genre, American Pickers, kommer nu även med en australiensisk version. I Aussie Pickers följer vi Lucas Callaghan och Adam McDonald när de reser runt i Australien och letar igenom vindar, gårdar och skjul för att hitta glömda skatter.

Under deras jakt på skatter träffar Lucas och Adam på några av Australiens mest unika karaktärer med roliga och inspirerande historier att berätta. När de är klara fraktas allt tillbaka till huvudkvarteret, där det säljs på en auktion ledd av auktionsförrättare Cecily Hardy.

Pawn Stars Australia (12 avsnitt) - måndagar kl. 22.00 från 15 februari.

Aussie Pickers (8 avsnitt) - tisdagar kl. 22.00 från 16 februari.

VISSTE DU ATT…

- I Australien finns det tre gånger fler får än människor.

- Mer än 85 % av australiensarna bor inom 50 km från kusten.

- Australien var det andra landet i världen som tillät kvinnor att rösta.

- Saudiarabien importerar kameler från Australien, framför allt till köttproduktion.

- De australiensiska alperna får mer snö än Schweiz.