Ny säsong av HISTORYs prisbelönta 'Alone'

Ny säsong av HISTORYs prisbelönta 'Alone'

Söndagen den 28 augusti återvänder den prisbelönta överlevnadsserien Alone till HISTORY med 13 helt nya avsnitt. Sju män och tre kvinnor försöker överleva så länge som möjligt på Vancouver Island - helt på egen hand utan hjälpare eller kamerateam.

Med enbart begränsad utrustning, deras vildmarksexpertis och kameror för att dokumentera sig själva, separeras de modiga männen och kvinnorna från varandra i den hårda och skoningslösa terrängen på Vancouver Island - en ö utanför Kanadas västkust.

För att kunna överleva måste de själva hitta mat och vatten, bygga skydd och driva bort rovdjur. De kommer utsättas för extrem isolering, psykologisk stress och förrädiska miljöförhållanden när de beger sig mot det okända med ett enda mål: att överleva så länge som möjligt!

Varje avsnitt av Alone bjuder på nervkittlande spänning när individerna möter Moder Natur och hamnar i den typ av isolering som är ofattbar i dagens moderna samhälle. Deltagarna måste kämpa mot allt från vildsinta svartbjörnar och pumor till hårda vindar och regn.

Många av männen och kvinnorna i programmets andra säsong är fast beslutna att kunna leva och frodas även i denna typ av miljö, och visar på otrolig påhittighet när de bygger och utvecklar fungerande spisar, gravitationsstyrda avlopp, primitiva vapen, båtar och mycket mer.

Bland deltagarna finns en före detta medlem av den spanska främlingslegionen, en bågjaktsexpert, en krigsveteran från Irak och Afghanistan, en postapokalyptisk författare, en före detta överlevnadsinstruktör i U.S. Air Force och en biolog som forskat om lejon i Afrika.

Vinstsumman 500 000 dollar står på spel och vinnaren är den deltagaren som står ut längst - och som motstår viljan att lyfta nödtelefonen för att be om transport från ön.

Klicka här för en förhandstitt av del 1, då Tracy hör mystiska ljud mitt i natten...

Alone är producerad för HISTORY av Leftfield Pictures (Pawn Stars, Counting Cars och American Restoration). I januari 2016 belönades serien med ett pris för sitt innovativa format av The National Association of Television Program Executives (NATPE) i USA.

Säsong 2 av Alone visas på söndagar kl. 20.00 från 28 augusti på HISTORY.