Upplev andra världskriget från nya höjder på H2

Upplev andra världskriget från nya höjder på H2

Historien om andra världskriget har berättats många gånger och på många sätt. Nu tar H2 konflikten till en helt ny nivå i dokumentären WWII From Space, som använder sig av revolutionerande teknologi för att låta tittarna uppleva dramat - från ovan!

Genom specialeffekter och häpnadsväckande satellit-teknologi ger WWII From Space ett helt nytt perspektiv på andra världskriget. Den ger tittaren ett bättre förståelse för händelserna i kriget genom rörelse i tid och rymd, och genom att placera de stora ögonblicken i ett globalt kontext.

Den prisbelönta dokumentären rekonstruerar banbrytande ögonblick som aldrig hade kunnat fångats av en kamera, och undersöker andra världskrigets politiska nyckelhändelser och strider, inklusive Pearl Harbor, Dagen D och Hiroshima. Övertygande grafik visar de ekonomiska och politiska dimensionerna av kriget, och ger nytt ljus till dess orsaker och konsekvenser.

Tittarna får också insikt i USA:s omvandling från militärnation rankad som nummer 19 i världen 1939 (mindre än Portugal) till att bli ledande kärnvapenmakt endast sex år senare. Hur kunde det hända, och vilka var händelserna som ledde fram till maktförskjutningen?

Historieintresserade kommer att uppskatta den djuplodande krigsanalysen i ett globalt sammanhang, och techentusiaster kommer att njuta av det fantastiska bildspråket och specialeffekterna i denna två timmar långa dokumentärspecial.

Med andra ord: Det här är andra världskriget som du aldrig har upplevt det förut!

WWII From Space har belönats med ett prestigefullt Emmy Award för dess unika 3D-grafik, kartor och satellitbilder, och den har premiär på H2 onsdagen den 9 september kl. 21.00.