Vem var hjärnan bakom mordet på JFK?

Vem var hjärnan bakom mordet på JFK?

Under nästan 54 år har mordet på den amerikanska presidenten John F. Kennedy varit föremål för otaliga konspirationsteorier. Agerade Lee Harvey Oswald ensam, eller var han en del av en större plan för att mörda JFK? I den nya serien JFK Declassified: Hunting Oswald söker HISTORY sanningen bakom ett av 1900-talets mest omtalade mord.

Senare i år kommer de sista dokumenten kring mordet på president John F. Kennedy att deklassificeras. Mer än två miljoner akter har redan släppts och de tillför helt nya bevis på attentatmannen Lee Harvey Oswalds aktiviteter under veckan, månaderna och åren innan skottlossningen och mordet på JFK under hans besök i Dallas, Texas, 22 november 1963.

I en ny serie i sex delar, JFK Declassified: Hunting Oswald, får tittarna följa CIA-veteranen Bob Baer (känd från Hunting Hitler) och tidigare LAPD-kommissarien Adam Bercovici på deras oberoende globala utredning av mordet på Kennedy, och där man ställer frågan: Hade Oswald några medbrottslingar, och om så är fallet - vem hjälpte honom att mörda presidenten?

Bob Baer och hans team arbetar tillsammans med utredningsexperter och använder moderna analysalogritmer för att undersöka hemliga dokument. De reser till Moskva, Mexiko City, New Orleans, Miami och Dallas för att söka ledtrådar och för att följa Lee Harvey Oswalds fotspår.

I Mexiko upptäcker teamet nya ledtrådar som pekar på en djupare koppling mellan Oswald och den sovjetiska underrättelsetjänsten KGB. Deklassificerade dokument avslöjar att Oswald träffade fienden under Kalla kriget - Ryssland och Kuba - endast åtta veckor före mordet.

Genom att följa bevis i de nyligen deklassificerade filerna hittar Baer en tidigare KGB-agent och andra ögonvittnen som, för allra första gången framför kamera, berättar om hur man personligen träffade Oswald endast veckor innan hans handlande, som förändrade amerikansk historia.

Bland några av de mest övertygande bevisen finns polisdokument som kopplar samman Oswald till ett så kallat “safe house” i Dallas där han skulle ha kunnat gömma sig timmarna efter mordet.

Kommer Baer och hans team att kunna skilja konspirationsteorier från sanning, och kommer de att en gång för alla kunna slå fast vad som fick Lee Harvey Oswald att mörda Kennedy?

JFK Declassified: Hunting Oswald har premiär söndag 25 juni kl. 22 på HISTORY.