World War True Season - That's All Brother

HISTORY höjdpunkter, Juni 2019

D-DAY 75: WORLD WAR TRUE

Tisdagar från kl. 20.00 från den 11 juni

HISTORY® uppmärksammar 75-årsdagen av Dagen D med följande program under sin World War True-säsong:

Memories of D-Day

Den 6 juni 1944. Operation Overlord inleds. Upptäck Dagen D genom brittiska soldaters fotografögon. I denna film återberättas Peter Norris, Harry Oakes, John Aldreds och Peter Handfords minnen genom deras aktiviteter som fotografer under Dagen D. De foton dessa korrespondenter tog under denna dag ger oss en bättre förståelse för den strid om bilder som pågick när ockuperat område återtogs. De ”minnen” de tog ger nya insikter om denna berömda händelse.

The Plane That Led D-Day

På kvällen den 5 juni 1944 lyfte ett fallskärmsjägarplan av typen C-47 – med smeknamnet ”That’s All, Brother” – från England med målet att släppa ner allierade soldater i Normandie. Soldaternas mål var att frigöra vägen för de tiotusentals soldater som väntade utanför kusten. Trots att planet överlevde ytterligare ett dussin uppdrag försvann hon efter kriget. Den C-47 som ledde invasionsarmadan förstördes antingen i Europa, skeppades hem och styckades upp i delar, eller – än värre – styckades och smältes ner, likt tusentals andra överflödiga flygplan. En slumpmässig upptäckt 2015 ledde till insatser att rädda planet, som stått bortglömt på ett skrotupplag i decennier. Denna dokumentär följer historien om en amerikansk ikon, dess återuppbyggnad och farliga transatlantiska uppdrag i syfte att hylla Amerikas fallna soldater i Europa.

WORLD WAR TRUE SEASON

Tisdagar kl. 21.00 från den 18 juni

HISTORY® presenterar en säsong fylld av program i syfte att högtidlighålla 75-jubileet av Dagen D och invasionen av Normandie under det andra världskriget i World War True. Under tisdagskvällarna skildrar vi olika berättelser under kriget, med fokus på nazisterna och den ondska de innebar. Einsatgruppen: The Nazi Death Squads innehåller vittnesmål från vittnen, överlevare och nazister som själva avslöjar sanningen om de massavrättningar som utfördes av Tredje Rikets insatsgrupper. Hitler My Neighbour (16 juli) studerar Edgar Feuchtwangers otroliga liv som skolpojke i München, en tid då han bodde tvärs över gatan från Hitler och var medveten om den rädsla som delades av alla tyska judar under galningen Hitlers ostoppbara klättring mot makten. Nazis on Drugs (23 juli) undersöker användningen av droger i nazistpartiet och hur dessa påverkade rollen i kriget.

THE CURSE OF OAK ISLAND

Måndagar kl. 21.00 från den 1 juli

Som en fortsättning på den episka sjätte säsongen av The Curse of Oak Island utforskar HISTORY de teorier som omger mysteriet i tre ytterligare program: Pirate, Truth Behing the Curse och Paranomal.

SWAMP PEOPLE

Vardagskvällar kl. 19.00 från den 24 juni

Swamp People återvänder för säsong 10, och vi befinner oss åter i Louisianas mest avlägsna hörn och det största träsket i USA – en dold värld där naturen råder... och människan slår tillbaka. Cajunfolket som bor i denna förbjudna miljö följer traditioner 300 år gamla, från de tidigaste pionjärerna. De är Swamp People, arvtagare till en tradition baserad på självförsörjning och oberoende som gör dem till sanna amerikanska original. HISTORY följer detta träskfolk under årets viktigaste period – den 30 dagar långa alligatorjakten.

A+E Networks®
A+E Networks är ett prisbelönt globalt medieföretag som erbjuder ett varierat medieval, från tv-kanaler och hemsidor till video/DVD, spel och undervisningsmaterial. A+E Networks inkluderar A+E®, Lifetime®, LMN®, FYI™, H2™, A+E Studios™, HISTORY en Español™, Crime + Investigation™, Military HISTORY™, Lifetime Real Women®, A&E IndieFilms®, A+E Networks International®, A+E Networks Digital® och A+E Networks Consumer Products™. A+E Networks kanaler och program når fler än 335 miljoner hushåll i över 200 regioner världen över. A+E Networks, LLC. är ett joint venture mellan Disney-ABC Television Group och Hearst Corporation.

A+E Networks® UK
A+E Networks UK är ett joint venture mellan A+E Networks® och Sky. Företagets portfölj består av banbrytande fakta- och underhållningskanaler av hög kvalitet, som inkluderar HISTORY®, Lifetime®, Crime + Investigation®, H2® och den nya free-to-air-kanalen BLAZE®. A+E Networks UK lanserades i november 1995, och företagets 20 kanaler når 60 miljoner hushåll i nästan 100 länder i Storbritannien, Skandinavien, Benelux, Central- och Östeuropa, Afrika och Mellanöstern. Företaget har kontor i London, Warszawa, Köpenhamn, Amsterdam och Johannesburg.